Pga problem med våra snickare har nu vårat tak stått med bara råspont i en veckas tid. Inget ihärdigt regnande under denna tid men skurar har det ju varit gott om. Nu vill dom pappa och prognosen säger skurar även i fortsättningen.
Trät känns torr när man drar handen över det. Men nu växer paniken i mig. Kommer det att torka innefrån eller finns risken att vi bygger in massa fukt?
 
Har ni inredd vind? I så fall skulle jag gärna vilja ha torrt först iom att torkmöjligheterna är mindre. Men om ni har en oinredd vind övers så skulle inte jag vara orolig.
 
Nja. Alltså det är ett 1½ plans hus vi bygger. Så det är väl inredd vind antar jag.
Min tanke var att så fort huset är tätt så gör man inget annat än och sätter in avfuktar och värmefläktar. Borde då inte spånten torka innifrån?
 
Tokan: Jag tror inte det är fukten i sig som ställer till problem. Utan att råsponten kommer att skeva till sig av fukten.
Med andra ord är det inget du kan göra nu, bara att hålla tummarna att det blir bra.
 
Om du pappar blöt råspont så finns risken att pappen bubblar sig. Fast om råsponten känns torr när du tar på den så tror inte jag att det är några problem.
 
Ett litet tillägg: Hur fuktig råsponten är svår att uppskatta med handen. Mitt tips är att införskappa en fuktkvotsmätare på claes ohlsson och mäta. under 18% då e det bara att köra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.