Har en ny granne som köpte sin tomt för ca ½ år sedan...
En tomt som vi funderat på att köpa då det just bara är en tomt, finns inget vatten eller avlopp bara en stuga med el dragen till sig.

Han köpte för 400.000 kr och ska tydligen inte göra något med tomten på några år utan hoppas kunna sälja den och tjäna en hacka, så, jag tänkte att då kanske han kan tänka sig att sälja redan nu...då vill han ha 750.000 kr för den!! :surprised:
Helt otroligt!! tomter med hus/avlopp/vatten/tele går för ca 600.000 kr i området!!

Tänker man långsiktigt så skulle ju marken vara riktigt värdefull för oss då vi skulle fördubbla vår tomtyta vilket vi gärna vill... så frågan är ; är det värt att lägga dessa pengar? eller ska vi också sälja till överpris och köpa en helt ny fastighet? :p



 
näe vår tomt är bebyggd vi har allt i form av vatten/el/tele/avlopp...

ja vad ska man göra...
 
Det är som all annan "handel" tillgång och efterfrågan styr priset. Ett stänk risk också.

Antigen är tomten värd det han begär nu, för er alltså. Eller så väljer ni att vänta för att köpa dyrt senare (om han har rätt) eller billigt (om er chansning håller).

Var bara medvetna om att det är säljaren som sätter priset. ;)
 
Jag måste nog korrigera dig där lite Robert_Maria, säljaren sätter måhanda priset men det är marknaden som i slutändan bestämmer.
 
En annan risk du tar är att du kanske aldrig kommer i position att förvärva tomten.

Lycka till! :) :) :)
 
En svår situation, här gäller det att ha is i magen. Ge honom ett i dagsläget bra bud, risken är stor att räntan rör sig upp och då sjunker priserna vilket han säkert vet, säg 600 tusen och låt honom komma med ett motbud. Jag skulle nog ha köpt om ekonomin tillåter och det känns angeläget även om priset ligger lite högt, priserna lär knappast sjunka på sikt om inget speciellt händer i omgivningen. Ligger Åsätra där jag tror (VallEnTuna) så finns inget tvivel, det är en invesrering.
 
Och jag måste justera Conan lite. Det finns säljare som inte säljer om de får det pris de begär. Kanske denna säljare, kanske inte. ;)
 
Gör en plus och en minussida. Överväger "plusen" ta upp en prisdiskussion som visar att ni är seriöst intresserade men inte till det priset. Sedan kan ju köpeskillingen utformas så att det gynnar bägge parter. Det är ju vad säljaren får kvar i plånboken som borde vara det intressanta för honom.

Lycka till!
 
jo...bara så irriterande att vi kunde köpt den tidigare för halva den summan han begär... om vi bara hunnit....det blir till å tänkas igenom....
 
Det är lätt att vara efterklok.

Fundera igenom noga.
 
Hur har det gått?

Släpp funderingarna på vad han har gett och vilken vinst han ev gör. Värdera tomten utifrån ert synsätt, vad vill vi ge för den/vad är den värd för oss. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare "ta upp en seriös prisdiskussion" . Vi är intresserade av din tomt men inte till detta pris. Sen har ni två vägar, 1 Låta honom fundera och ge er ett nytt bud, 2 Ge honom ett bud han får fundera över. Rent affärsmässigt så borde han ta en mindre men säker vinst idag än en större osäker vinst i morgon. Du har ju reedan fått många bra råd. Tittar jag i backspegeln finns det många affärer som jag borde gjort när jag har facit i hand. Men jag vill inte gräma mig för dessa gjort är gjort!. Jag känner en kille som köpte en tomt för 500tkr. från en som köpt den 1mån tidigare för 250tkr. Men han resonerade som så jag struntar i att han gör en vinst på x antal kr på en månad, för mig är tomten värd 500tkr. Nu är väl tomten värd ett par miljoner :). Med detta inte sagt att er tomt kommer gå upp i pris utan mer spegla tankegången
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.