Jag har funderat av o på på ett sak, jag har noterat ett par gånger att mäklare är väldigt intresserade av att göra en "snabb" affär - visst, det är ju helt naturligt på ett sätt. Men å andra sidan borde dom ju vara intresserade av att priset på fastigheten blir så högt som möjligt för det är väl oftast så att dom får en viss kommission på slutpriset.

Ena gången var det vi själva som sålde ett hus och efter en tid (typ en vecka efter visningar) så konstaterade mäklaren att nu har alla fått säga sitt och vi accepterade ett pris som låg lite under vad vi hade hoppats på. Döm min förvåning när dagarna efter kontraktsskrivning så blev jag kontaktade av flera intressenter som hade varit på visningar och också sagt att dom ville lägga bud men att dom aldrig fått chansen att göra detta... En av dessa var en f.d. kollega till mig som jag känner/litar på. Mäklarens förklaring var "så där säger folk hela tiden till mig, man ringer dom och dom vill förhala, dom har inga lånelöften, etc. och till slut får man besked att dom kan inte bjuda"...

En annan gång var det vi själva som ville köpa en fastighet vid havet, vi var på visningen och sa att vi ville lägga bud direkt till mäklaren. Samma dag for vi söderut/till stugan men hade med oss våra mobiltelefoner och hör inte av mäklaren. Ett par dagar senare är vi hemma igen och konstaterar att huset är sålt(!).... Mäklarens förklaring var att "ni var ju bortresta, ni kunde ju inte skriva kontrakt"...(!) Men hallå tyckte vi, det tar ett par timmar i bilen så är vi hemma igen... Dom ringde aldrig oss helt enkelt - samma mäklare förresten som när vi sålde vårt hus.

Som sagt, borde inte mäklaren tjäna mer på att verkligen se till att budgivningen sköts som den "ska". Visst, man kan ju inte hålla på i flera veckor, men det här i mina fall är det bara fråga om några dagar.

Undrar vad säljaren av fastigheten vi vill köpa skulle säga om dom får höra att vi var fullt beredda att betala minst en miljon till (och vi hade alla papper/lån i ordning redan)... Och själv undrar man ju ibland om man inte hade kunnat få en slant till för huset vi sålde...

/Rikard
 
Kan det inte vara så att en del mäklare har för många fastigheter/lägenheter under en tid och vill rensa upp lite.
Att då kanske förlora lite provision gör kanske inte så mycket. De eventuella köpare som inte fått vara med på budgivningen förstår också att det inte går att vänta allt för länge.
 
Jag tycker det verkar ganska rationellt så länge det finns andra objekt för mäklaren att sälja.

Det man ska jämföra är

- risken att det inte blir ngt avslut och att man då får göra om visning, budgivning etc. Mycket jobb för mäklaren. Bud i Sverige är ju inte bindande, så köpare kan ångra sig.

- hur många kronor per nedlagd timme som det extra budet ger, jämfört med motsvarande tid att lägga på ett nytt objekt. Till exempel 2% av det extra budet på 150', eller 2% av ett hus på 5000' jämfört med nedlagd tid för respektive aktivitet.

Sen är jag ganska säker på att mäklare måste framföra bud till säljaren innan kontraktet är skrivet. Dock en annan fråga.
 
Redigerat:
Tid ÄR pengar. Volym e viktigt.
 
O
rent pengamässigt så tjänar mäklaren på att få ut så mycket som möjligt...
Men rent ekonomiskt... så lönar det sig att sälja så snabbt som möjligt och gå vidare till nästa objekt...
I slutet av månaden så är det ändå mest pengar som vinner.... om man lyckas sälja 3st objekt i stället för 2 som går för ett par hundratusen mer så tjänar du ändå på dessa 3!
Enkelt...
Mäklaren vill göra så lite jobb som möjligt.
 
Jag tror det är lättare att sälja dubbelt så många fastigheter än att få upp kommissionen per fastighet till det dubbla...
 
Som jag sagt tidigare. En mäklare är en försäljare, men folk missuppfattar vad det är mäklaren säljer.

Mäklaren säljer TJÄNSTEN att sälja hus. Själva försäljningen av huset är ren produktion. Och precis som all annan produktion skall den utföras så snabbt och effektivt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.