Fick precis reda på att en bekant till oss kan hjälpa mig imorgon med att koppla in motorn till en rullgardin. Dock ont om tid och behöver fixa lite prylar!

Rullgardinen har en sladd utan stickkontakt och jag har ett eluttag med 2 uttag. Det som ska styra motorn är en Qubino ruller shutter, Z-wave.

Kan inte mycket om el men går det på något vis att koppla in detta i eluttaget?
Går det annars att tyo ha en stickkontakt och sen koppla ihop med en kopplingsdosa som man kan montera på väggen bakom gardinen?

Bifogar 2 bilder. Tror jag föredrar alternativ 2 för då kan man dra kabeln från motorn mer osynligt än om man ska dra den raka vägen till eluttaget. Sladden når enbart till eluttaget närmsta vägen, går inte att dra rakt ner sedan 90 grader till vänster så snyggt.

Behöver hjälp med vad jag ska köpa, åker imorgon tidigt!
Bilder:

20150108_233310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150108_233337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går ju inte att montera en stickpropp direkt på den kabeln eftersom den har fyra ledare (antar att det är separata ledare för de två rotationsriktningarna). Så en lite större dosa behövs som även rymmer qubinopucken. Denna dosa bör matas via en fast installerad installationskabel, inte stickpropp. Det går bra att dra denna kabel ifrån uttaget.
 
Den skall väl inte kopplas till ett vägguttag utan till en sådan här
shutter-montage.png

Men nej, jag har annars tyvärr ingen konkret hjälp att ge.

Den ständiga tvåan :confused:
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Det går ju inte att montera en stickpropp direkt på den kabeln eftersom den har fyra ledare (antar att det är separata ledare för de två rotationsriktningarna). Så en lite större dosa behövs som även rymmer qubinopucken. Denna dosa bör matas via en fast installerad installationskabel, inte stickpropp. Det går bra att dra denna kabel ifrån uttaget.
Tack för svar! Behöver jag köpa ett nytt eluttag för att det ska gå att göra en fast installation med en större dosa till höger bakom gardinen?
 
Nej du kan behålla uttaget med reservation för hur det ser ut. Du behöver gå in med en installationskabel antingen under kåpan på uttaget eller borra i väggen snett in i dosan.
 
Obs uttaget är ojordad och rullgardin behöver jordning
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Behöver skyddsjord till vad? Jag tror det är så att rullgardinen är en normal klass 1-produkt som endast ska jordas i miljöer där det finns skyddsjord. Installationsanvisningen kan ge upplysningar ifall det finns andra skäl.
 
Hur har det gått gimmok, fick ni igång rullgardinen?
 
Kan inte vara klass 1 eftersom det finns jordledare i matningen.
 
LEISTI skrev:
Kan inte vara klass 1 eftersom det finns jordledare i matningen.
Jordledaren ska inte kopplas in om det inte finns några andra jordade apparater i samma rum. Uttaget på bilden är ojordat så sannolikt är inget annat i rummet jordat heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.