Monterar badrumsspegel med inbyggd belysning. Denna har 3 ledare (jord/fas/nolla) och likaså har jag 3 ledare som kommer ut ur väggen där detta ska kopplas (förberett sedan tidigare).

Har köpt en RF mottagare som jag vill koppla där emellan, för att trådlöst kunna tända/släcka spegeln. Mottagaren har bara 2 ledare både in och ut, dvs ingen jord. Ska jag skippa jorden helt, eller ska jag koppla jorden "utanför" RF mottagaren dvs att fas och nolla går via mottagaren, men jordledaren i spegeln kopplas direkt till jordledaren som kommer från väggen och därmed alltid är "aktiv"...

Snabbt svar helst :) tack!
 
De två jordledarna ska kopplas ihop med varandra oavsett vad som sitter på fas och nolla.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
jordledaren i spegeln kopplas direkt till jordledaren som kommer från väggen och därmed alltid är "aktiv"...
Ja.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Vet inte om jag var tydligt, men fas och nolla kommer inte alltid att vara aktiva eller vad man ska säga, styrs ju av fjärrkontroll. Men då är det OK att jorden kopplas förbi detta och alltid är aktiv?
 
R ravve007 skrev:
Tack för snabbt svar. Vet inte om jag var tydligt, men fas och nolla kommer inte alltid att vara aktiva eller vad man ska säga, styrs ju av fjärrkontroll. Men då är det OK att jorden kopplas förbi detta och alltid är aktiv?
Ja.
Skyddsjorden är till för just det, att skydda mot farlig ström om något går snett.

Din RF-mottagare/switch både drivs av och bryter nätspänningen.

Troligen bryter den bara ena polen så du bör ha koll på att det är fasen den bryter.
 
Tack så mycket!
 
Jord ska aldrig brytas :)
 
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.