Hej

håller på att bygga om badrummet och ska tilläggsisolera ytterväggen.
idag sitter det vindpapp på insidan av isoleringen (mexitegel, isolering vindpapp, gips)

Ska jag flytta med vindpappen eller kan den sitta kvar där den är idag och sedan isolera ytterliga 95mm utanpå pappen? (mexitegel, isolering 5cm, vindpapp, ny isolering 95mm, våtrumsgips osv)?? :confused:

Micke.
 
Nja, är det inte tänkt att vindpappen skall vara längst ut för att hindra luften från att komma in i isoleringen. Tycker det låter som om det inte står rätt till. Har du bara haft 5 cm isolering i ytterväggen? I.o.f.s är väl inte de sämre än en fyrtums stomme med spånfyllning. På insidan skall du dock ha plast innan gipsen. Sätt en 45 x 70 mm regel först, isolera och sedan plast och därefter korsar du med 45 x 45 innan du sätter gipsskivan. För lite mer stadga i väggen om du vill fästa något är det nog lämpligt med ex.vis en Osb skiva bakom gipsen. Nu är jag inte så hemma på badrumsrenoveringar så jag vet inte om gips är godkänt där p.g.a de nya branschreglerna. Det finns kanske någon annan som kan detta bättre.
 
Ingen diffplast i ytterväggar mot badrum. Fuktspärren är redan tät, att ha två täta lager fungerar inte då fukt låses mellan dessa.

Vindpappen kan sitta där den sitter om den är öppen. Finns varianter som är belagda med plast och/eller folie som är tätare, dessa bör tas bort.


Edit: Kanske skall noteras att det inte råder fullständig enighet i världen huruvida man skall bygga utan plast eller inte vid våtrum-yttervägg.
Som i det mesta med byggnads-konstruktion och -fysik alltså...
 
Redigerat:
den papp som sitter idag innehåller någon typ av plast, då kanske man skulle vara utan det och förlita sig på tätsiktet i badrummet :surprised:
 
Jag gjorde så i mitt förra boende att plasten togs ned, lät den dock överlappa ca30cm in i badrumsväggen. Dubbla tätskikt=problem är det jag fick höra. Vindpapp kan man använda om man vill men den får mest uppbärande funktion och kanske hindrar drag om du förstår vad jag menar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.