Bygger min bastu fristående i slätspont 45x145

Skulle helst vilja att den inte blir alltför hög, då är min fråga hur pass låg man vågar göra den i bakkant för att den ändå skall vara funktionsduglig med en högre lav utan att man slår i huvudet?

Djupet blir bara 2.5m, så jag tänkte köra 45x170 som takbalk, med relativt liten vinkel (snedtak, högre i framkant)

Tips och råd emottages tacksamt, så jag inte bygger bort mig :)
 
För att utveckla det hela lite.. jag har köpt slätspont men tänkte grundmåla/slutmåla före uppsättning då jag har bättre möjlighet att göra detta under tak i stan - sedan frakta ut till stugan, därav att jag helst inte målar för mycket..

Räknar med att ungefär 13.5cm är höjden på varje, eftersom sponten tar ca 10mm

15st skulle väl bli ungefär 202cm - men frågan är om det räcker som takhöjd i bakkant? + regel ovanpå det dvs..
 
Jag har 208 cm invändigt från golv till tak. första laven på 43 cm, andra på 86 cm. Man vill inte gärna ha lavarna lägre än så känner jag. Däremot kan man pruta på höjden, jag som är 190 cm har gott om luft ovan huvudet, jag kan tänka mig att 195 cm golv till tak funkar men helst inte lägre än så.
 
Om jag tolkar dig rätt så får du 202 cm färdigt invändigt mått och då skulle jag säga att det är perfekt!
 
M mlkjhr skrev:
Om jag tolkar dig rätt så får du 202 cm färdigt invändigt mått och då skulle jag säga att det är perfekt!
Japp korrekt, 202cm (- golv som är 22-25mm ca)

då det är i stugan kommer jag köra lite spartanskt och sätta golvet med lite mellanrum (inte trall utan furu)

så låt säga att invändigt mått blir 200cm exakt för att vara på den säkra sidan! :)
 
M mlkjhr skrev:
Jag har 208 cm invändigt från golv till tak. första laven på 43 cm, andra på 86 cm. Man vill inte gärna ha lavarna lägre än så känner jag. Däremot kan man pruta på höjden, jag som är 190 cm har gott om luft ovan huvudet, jag kan tänka mig att 195 cm golv till tak funkar men helst inte lägre än så.
ja men då borde 200-202cm invändigt gå bra :)
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.