A
*blondinfrågevarning, men man måste ju börja nånstans...*

Vill bara kolla snabbt att jag tänker rätt. Jag har ett stickkontaktsuttag och behöver ännu ett ca 2 meter till höger om detta. Visst går det att "ta" el från uttag nr 1 och dra (synlig) kabel dit man vill ha nr 2?
Krångligare än så är det väl inte?

Elektriker ska komma. Fixar inte själv, men vill bara förbereda väggar och annat.

När jag ändå är i farten, är det krångligt att installera en jordfelsbrytare? Med det menar jag, finns det tillfällen då det blir problem att installera eller går det alltid att fixa hur proppskåpen och dylikt än ser ut?
 
Ja, det går bra att installera ett extra uttag så. Det går även att dra ledningen infällt, genom att antingen fräsa ett spår i väggen (om den är massiv) eller såga hål i gipsskivorna och "fiska" ledningen i väggen. Det är förstås mer jobb.

Det är enkelt att installera en jfb om din elcentral är nyare än ca 1950-1960. Men det kan uppstå problem om du har jordfel i anläggningen som du inte har märkt innan. Då kan felsökningen ta lång tid. Men har du latenta jordfel så vill du ju ändå åtgärda dessa. Man bör dock vara förberedd på att det finns en liten risk att det kan bli dyrare än man tänkt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Jättebra, tack för svar.

Ingen aning om årtal på elcentralen men chansar 50-tal. Säker el betalar jag gärna lite extra för.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Under 50-talet skedde övergången från de gamla tyg/gummi-isolerade ledningarna till de då nya PVC-isolerade kablarna i rören i väggen. Har man kvar de gamla tygisolerade ledningarna som smular sig bör man också byta ut dessa efterhand eller vid lämpligt tillfälle allt på en gång.
 
A
Aha! Har redan bytt ut elen i halva huset och sådana tyg/gummi var det inte iaf som drogs bort.
 
Det är stor risk att elcentralen är försedd en kombinerad skyddsjord och nollskena. En sådan elcentral behöver bytas eller förses med en extra nollplint om jordfelsbrytare skall monteras.

Man kan förse enstaka " riskgrupper" med jordfelsbrytare utan att bygga om eller byta elcentral.
 
A
Det är bara köket idag som är jordat. Resten av huset lever i stenåldern.

Det verkar inte vara nåt problem iaf att lösa. Skönt att höra.
 
annastrandh1 skrev:
Det är bara köket idag som är jordat. Resten av huset lever i stenåldern.

Det verkar inte vara nåt problem iaf att lösa. Skönt att höra.
Att enbart köket är jordat påverkar inte en ev ombyggnad elcentraleń. Separata skyddsjord och nollskena krävs oavsett, vid montage av enjordfelsbrytare som täcker hela centralen.

Jordfelsbrytaren kommer även att höja elsäkerheten i rum med ojordede vägguttag...
 
O
annastrandh1 skrev:
Det är bara köket idag som är jordat. Resten av huset lever i stenåldern.
Det är inget problem. Jordfelsbrytaren fungerar lika bra med ojordade uttag. Så du behöver inte fundera över om ifall du måste jorda alla uttag samtidigt.

En jordfelsbrytare har egentligen inget med själva jordledaren att göra utan fungerar (förenklat) så att den jämför strömmen som går ut genom fasledaren med strömmen som kommer tillbaks genom nollan. Om de skiljer sig så har det gåt ström någon annanstans och något är fel. Då bryter den.
 
A
Oki. Namnet lurar. :)
Tackar för informationen. Då har jag en gnutta koll på läget.
 
Fairlane
Tips: Ta en bild på elcentralen och ladda upp här så kan nog någon svara på om det är lätt eller lite mer komplicerat att installera jordfelsbrytare. Jag kan det inte, men säkert några andra i tråden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.