Hej,

Jag håller på att bygga ett orangeri med en grund av lecablock murade på en betongsula. Lecablocken går ca ett halvt block ovanför mark, sen kommer syll att läggas ovanpå, varpå det blir en vanlig träkonstruktion för väggar och tak. Inuti kommer bli golv med marksten på grusbädd.

Nu till frågan; hur drar jag in el på ett snyggt sätt? Kommer gräva en kanal och lägga ner kabel, alt. skyddsrör, fram till huset från närmsta elanslutning, men jag vet inte riktigt hur jag ska ansluta till huset. Det kommer inte vara isolerat inne så om jag drar genom/under grunden och sen upp så kommer det synas ett fult gult skyddsrör som sticker upp någonstans. Likaså om jag nöjer mig med att dra fram skyddsröret till grundmuren, kapar det ganska långt ner, och låter själva elkabeln gå upp under träfasaden och sen genom väggen; då har jag ett kapat skyddsrör som är öppet för smuts och annat. Lutar själv åt den andra lösningen, men kan man "plugga igen/stänga" ett skyddsrör med utstickande elkabel på ett snyggt sätt? Tänker om det ligger i marknivå? För det blir trädäck framför så själva röret kommer inte synas, men det känns inte bra att det ligger öppet på det viset.

Problemet hade ju försvunnit om jag struntade i skyddsrör och drar kabel direkt, den är ju inte lika skrymmande, men jag har förstått från andra att detta inte är en lika bra lösning. Åsikter om det?

Första gången jag mig på något sånt här så ursäkta eventuellt korkade frågor! =)
 
Varför inte lägga en EKKJ direkt i jorden med ett markeringsband över. Den finns ganska billigt på Biltema bla och är ju godkänd att lägga direkt i jorden. EKLK plus kabelskyddsrör blir väl ungefär samma pris som godkänd jordkabel typ EKKJ. Då slipper du fundera.....

Markeringsband finns också på Biltema.
 
oceanis skrev:
Varför inte lägga en EKKJ direkt i jorden med ett markeringsband över. Den finns ganska billigt på Biltema bla och är ju godkänd att lägga direkt i jorden. EKLK plus kabelskyddsrör blir väl ungefär samma pris som godkänd jordkabel typ EKKJ. Då slipper du fundera.....

Markeringsband finns också på Biltema.
Ja, kanske räcker så egentligen. Ska ju bara driva ett kylskåp, belysning och en musikanläggning. Men det tilltalar mig samtidigt med den andra lösningen att man enkelt kan dra ny/fler kabel/kablar i framtiden, så jag är fortfarande nyfiken på om det finns en smart lösning på den varianten =)
 
Dra en slang(stump) från marken utanför upp genom betongsulan och lecablocket vidare genom sylen, när sylen är på plats så går det att skära av slangen jäms med sylens ovankant.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ska blockfundamentet sluta bara ett halvt block ovan mark? Då är det nog bäddat för att syllen och träkonstruktionen ruttnar fort.
 
Annars behöver du inte vara orolig för smuts och annat i slangen. Det kommer inte att rasa in jordmassor och täppa till. Det som kan komma in är vatten vilket kan vara svårt att förhindra i vilket fall. Det är vanligt att avsluta slangen i marken nära byggnaden.
 
Man kan täppa till slangen med en klick byggskum.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ska blockfundamentet sluta bara ett halvt block ovan mark? Då är det nog bäddat för att syllen och träkonstruktionen ruttnar fort.
Marken lutar lite och på ena kortsidan där det är som högst är det ca en halv sten. Kanske bör gräva ut lite runt om så jag har en hel sten som sticker upp? Det blir trädäck runt om, sp väldränerat och utan växtlighet ända inpå.
 
Tack för alla svar! Tror jag försöker leta upp en kabelkanal och lägger. Men det är lite brådis för grävaren kommer på onsdag och jag är bortrest sön till ons så det måste inhandlas idag lördag, och det är inte helt lätt att hitta installationsmatetial på en lördag, så i värsta fall får det bli ekkj. Hade denna i så fall fungerat? http://www.jemfix.se/elmaterial-installation__3397/jordkabel_9027239
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Lägg ner en pem-slang parallellt med kabeln så kan du dra in andra kablar senare. Data, larm, etc.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Kabeln du länkar till fungerar utmärkt.
Jag hade funderat på att byta till 5-ledare istället. Då kan du använda styrning till ytterbelysning ihop med övriga huset t. ex.
 
tommib
Kabeln fungerar, men du får inte trefas i den eftersom du behöver en av ledarna som nolla.

Min rekommendation om det nu är bråttom är att du köper gult kabelskyddsrör 50mm och lägger en eller två från huset till orangeriet. Lägg gärna en PEM20 också för vatten om du inte redan har det. Sen kan du i lugn och ro dra i elen när allt är klart. Gör det enligt Demmpas utmärkta förslag så slipper du se rören senare.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Kabeln du länkar till fungerar utmärkt.
Jag hade funderat på att byta till 5-ledare istället. Då kan du använda styrning till ytterbelysning ihop med övriga huset t. ex.
Till just det räcker den kabeln som TS länkar till. En nolla, en fast fas och en styrd fas. PE i skärmen. Om det inte är samma grupp som husets ytterbelysning kan man gå via ett kopplingsrelä.

Jag håller dock med om att det är vettigt att gå till femledare, bara inte av just den anledningen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Byggmax har gula kabelskyddsrör. Kom ihåg att lägga i ett ordentligt dragsnöre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.