M
Hej,

Köpte en ny gräsklippare idag och batteriet levererades då torrt.

Säljaren sa att det bara var att fylla på syran och sedan köra maskinen en stund direkt efter.

Jag hade för mig att man ska ladda batteriet innan man använder det? Samtidigt läste jag nu på någon sida att batteriet är uppe i 96% kapacitet 30min efter påfyllningen, så för mig låter det inte orimligt att det räcker med att fylla på och sedan köra runt en stund.

Är det farligt att göra enligt säljarens rekommendation?
 
M
Kan tilläggas att batteriet har en ventilationsnippel
 
Det är alltså ett öppet blybatteri? Jag tror att de brukar levereras laddade så att det bara är att köra efter att du fyllt på syran. Det är definitivt inte farligt att göra som säljaren säger. Och skulle det vara några problem är det bara att du laddar det.
 
M
Avemo skrev:
Det är alltså ett öppet blybatteri? Jag tror att de brukar levereras laddade så att det bara är att köra efter att du fyllt på syran. Det är definitivt inte farligt att göra som säljaren säger. Och skulle det vara några problem är det bara att du laddar det.
Ja, sorry, glömde skriva att det är ett öppet blybatteri.

Tycker farliga saker som jag inte förstår är lite obehagliga, därför jag ville dubbelkolla innan :) speciellt obehagligt är det med saker som man ska sitta ovanpå och som kan explodera under vissa förhållanden ;)


Tusen tack för snabbt svar!
 
Överladdning i kombination med gnistor är vad som kan få det att explodera. Nyare laddare överladdar inte batteriet. Sedan kan det vara en god vana att ha laddaren avstängd när man kopplar i och ur den. Med detta sagt har jag aldrig sett ett batteri explodera trots att jag ofta slarvat med föregående råd.
 
M
Ja det är nog helt rätt det du skriver! Jag tutar och kör, tack för hjälpen!
 
C
Avemo skrev:
Jag tror att de brukar levereras laddade så att det bara är att köra efter att du fyllt på syran.
Jag tror att pga av hur ett blybatteri fungerar rent kemiskt så blir det så att säga alltid fulladdat i och med att elektrolyten (syran) tillsätts. Så det beror inte på att batteriet är laddat i fabriken eller något annat särskilt steg i tillverkningsprocessen, utan alla blybatterier beter sig så.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Kanske överkurs i denna tråd, men det är inga problem att tillverka ett urladdat batteri om man vill. Tillverkar man batteriets båda poler av blysulfat och fyller på med svavelsyra så är det urladdat. Man kan välja när man laddar upp det vilken pol som skall vara positiv. Tillverkar man den positiva polen av bly och den negativa polen av blydioxid är batteriet laddat när man fyller på svavelsyra. Det är för övrigt möjligt att ladda ur ett blybatteri och ladda upp det polvänt mot hur det levererades.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.