Tja

Ska måla fasaden i morgon är det tänkt. Blir en första strykning lördag och en ytterligare på söndag... Om vädret tillåter...

Har fasadtvättat tidigare i veckan och nu även duttat latex i gamla spik och skruvhål. Så varmt som det varit ser jag inget problem med att jag tvättade fasaden i tisdags (borste och vattenslang).

Det har varit superväder i 2 veckor och nu blir det regn... :( Nu till frågan...

Låt säga att der regnar så att regnet inte träffar själva fasaden, vågar man måla ändå? Självklart vill man inte att färgen ska rinna av på en gång, men kan det vara fara för att det är fukt i "luften" som man stänger in när man målar i regnet?

Om det regnar kan det självklart komma lite regnstänk på fasaden, är det farligt? Regnar det mot fasaden så målar jag självklart inte.

Färgen vi ska använda är en bruten Jotun Demidek Optimal.

Tack på förhand!

/Johan
 
Om man bara skulle måla när man verkligen "får" måla så skulle det ta flera år att måla ett hus. Jag har målat straxt innan ösregn, i slutet av oktober osv och aldrig haft några problem av det.

Passa på att måla när det är uppehåll mellan skurarna!
 
En målare sa till mej att duggregn var det perfekta förhållandet för att måla fönster i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.