Strålkastarens beskrivning säger att den skall till en dosa.
Men går det lika bra med stickpropp?
Det vill säga spelar det någon roll om man skiftar fas och nolla på denna? LED-strålkastare med rörelsedetektor och oanslutna kablar hållen i en hand över trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ja.
Nej.
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Strålkastarens beskrivning säger att den skall till en dosa.
Men går det lika bra med stickpropp?
Det vill säga spelar det någon roll om man skiftar fas och nolla på denna?[bild]
Kan inte svara på det utan att ha sett installationsanvisningen.
Ser ut som det finns en rörelsevakt/skymningssensor på den och kanske den är polaritetsberoende.
Titta i anvisningen eller länka till den.
 
J
Det brukar inte vara något med fas/noll på armaturer eller sticikproppsanslutna apparater , det fungerar ,kablar tillverkas med dom färgerna och beskrivningarna är standardiserade med inkoppling fas/fas noll/noll gg/gg
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det står inget speciellt om detta i anvisningen.
Stöttade av er gjorde jag ett empiriskt prov och den fungerar oavsett hur fas och nolla är kopplad.

Tackar :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Det brukar inte vara något med fas/noll på armaturer eller sticikproppsanslutna apparater , det fungerar ,kablar tillverkas med dom färgerna och beskrivningarna är standardiserade med inkoppling fas/fas noll/noll gg/gg
Men nu skrev TS att den skulle anslutas i dosa och inte med stickpropp, därav min fråga.
Är den fasberoende så se till att märka ut var i uttaget fas och nolla ligger, likadant i stickproppen så minimeras risken för fel
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det har ingen betydelse.
Om du sätter dit en stickpropp, så kan du vända den i uttaget och då vet du ändå inte vilken tråd du får Fas i.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det har ingen betydelse.
Om du sätter dit en stickpropp, så kan du vända den i uttaget och då vet du ändå inte vilken tråd du får Fas i.
Vet inte om det var mitt inlägg du refererade till.
Men märker man både stickpropp och uttag med var fas och nolla är anslutet så fungerar det.
I uttag så lägger jag alltid fas till vänster.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jupp, jag med. Fas till vänster. Har också en specialsladd där Fas/Nolla är markerade på stickproppen. Andra änden är försedd med Wago. Den används när jag vill vara säker på vilken tåt som är vad när jag testar saker och inte har någon lust att öppna en kopplingsdosa för att säkert få rätt ledare.
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Ser ut som det finns en rörelsevakt/skymningssensor på den och kanske den är polaritetsberoende.
Titta i anvisningen eller länka till den.
Nej, den har två trådar + PE, så den kan inte på något vis vara polaritetsberoende.

Du kan inte på något som helst vis avgöra vilken ledare som är nolla och vilken som är fas utan att mäta mot sann jord/neutral som referens.


U Uffe A skrev:
I uttag så lägger jag alltid fas till vänster.
Roligt sammanträffande, jag brukar också ganska ofta (men inte slaviskt alltid) lägga fas till vänster.
Men det är nästan uteslutande för att då går avprovningen snabbare sen, då jag i förväg vet åt vilket håll jag har fas.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Fasen till vänster är ju en Fluxiostandard!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.