Hej. Ska dra ner en kabel från bänkamaturen ner under diskbänken och sätta uttag till diskmaskinen, jag vet att jag inte får göra detta, men jag vet hur jag ska koppla, men inte viljen kabel jag ska ha, den blir ca 3,5 meter, men ska det vara 2,5 eller 1,5 mm2??
Köper från jula eller biltema. Tack
 
tommib
Är det lämpligt att ansluta en diskmaskin till denna grupp?

En diskmaskin ska normalt sett ha en egen 10 A gruppledning, det är en tung belastning. Jag skulle starkt avråda från att göra detta.

Om du ändå vill göra det själv, gå hela vägen och dra en ny gruppledning från centralen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Om det är en vanlig hushållsdiskmaskin så räcker en 1,5.
 
tommib
Jag skulle säga att det beror på vad gruppen som matar bänkarmaturen är avsäkrad med...


Jo, den är sannolikt avsäkrad 10 A men man kan inte veta och TS verkar ha otillräcklig koll på varför kablar har en viss dimension.
 
tommib tommib skrev:
Är det lämpligt att ansluta en diskmaskin till denna grupp?

En diskmaskin ska normalt sett ha en egen 10 A gruppledning, det är en tung belastning. Jag skulle starkt avråda från att göra detta.

Om du ändå vill göra det själv, gå hela vägen och dra en ny gruppledning från centralen.
Våran DM sitter på samma grupp som en massa annat. Var en elektriker som satte uttaget. Det var tidigare fulkopplat (av förra ägaren) och elektrikern resonerade att "har det funkat innan utan att lösa säkringen så gör det väl det nu" (vilket det har gjort hittills)
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga att det beror på vad gruppen som matar bänkarmaturen är avsäkrad med...


Jo, den är sannolikt avsäkrad 10 A men man kan inte veta och TS verkar ha otillräcklig koll på varför kablar har en viss dimension.
Jag tror inte det ska vara några problem. Jag har kört diskmaskinen med förlängningssladd från samma grupp. Men nu när jag ändå fixar i köket, kan jag lika gärna slippa en förlängssladd
 
Då kör jag på 1,5mm2 fast fattar inte alla ollika betekningar, eek eller ekk eller vad det heter..
 
tommib
Igen, jag skulle verkligen avråda dig från att göra detta.

Om du ska göra det, skaffa dig åtminstone koll på kabeltyper, hur man kopplar osv.
 
tommib tommib skrev:
Igen, jag skulle verkligen avråda dig från att göra detta.

Om du ska göra det, skaffa dig åtminstone koll på kabeltyper, hur man kopplar osv.
Eller om du nu vet så kan du ju tala om det?? Jag funderar på ekk3g 1,5
 
tommib
Det finns en poäng i att lära sig själv. Man snappar upp massa annat på vägen.

Är det en jordad grupp du tänker utgå från? Har du kontrollmätt skyddsjord? Finns JFB?*
Vet du hur du gör när du ska skala kabel? Ansluta? Har du en rimlig plats att koppla in dig på? Vet du hur du ska verifiera installationen?

Men visst, om du bara vill ha ett namn på en kabel så kan du använda EXLQ, den funkar till nästan allt. EKK ser ut som skit och ska inte användas där den syns.

* Spelar ingen roll ur regelperspektiv men minskar konsekvenserna av en olycka.
 
Mikael_L
Egentligen saknas det lite information för att kunna säga säkert.

Men allra troligast fungerar EKK 3g1,5, EQQ, 3g1,5 eller EXQ 3g1,5 (alla dessa är nästan samma slags kabel, men olika slags plast resp halogenfritt utförande).
Men dessa brukar vara rätt svåra att klamra snyggt, de är lite för mjuka, så då passar EXLQ, EQLQ eller EKLK 3g1,5 lite bättre.
Dessa ger också lite bättre mekaniskt skydd, vilken kanske inte behövs för denna förläggning - som sagt, vi har inte all information.

Men kolla åtminstone vad för säkring som går till denna bänkarmatur, är det en 10A så är det så gott som garanterat OK med 1,5 mm2, är det 13A så är det väldigt liten risk att inte 1,5mm2 fungerar.
Men är det 16A säkring, då är det dags att börja dra öronen åt sig och antingen välja 2,5mm2 eller göra en ordentlig bedömning av alla förutsättningar.
 
tommib tommib skrev:
Det finns en poäng i att lära sig själv. Man snappar upp massa annat på vägen.

Är det en jordad grupp du tänker utgå från? Har du kontrollmätt skyddsjord? Finns JFB?*
Vet du hur du gör när du ska skala kabel? Ansluta? Har du en rimlig plats att koppla in dig på? Vet du hur du ska verifiera installationen?

Men visst, om du bara vill ha ett namn på en kabel så kan du använda EXLQ, den funkar till nästan allt. EKK ser ut som skit och ska inte användas där den syns.

* Spelar ingen roll ur regelperspektiv men minskar konsekvenserna av en olycka.
Jag har byggt ut huset, kopplat in ny el 5 taklampor 7 brytare, 8 vägguttag. Kopplat trefas, nyinstall vvs i källare. Lvp m.m mest i vprör, nu undrade jag bara om en kabel.
 
tommib
A ankan678 skrev:
Jag har byggt ut huset, kopplat in ny el 5 taklampor 7 brytare, 8 vägguttag. Kopplat trefas, nyinstall vvs i källare. Lvp m.m mest i vprör, nu undrade jag bara om en kabel.
Du har gjort allt detta utan att någonstans på vägen snappa upp de tre vanligaste installationskabeltyperna i landet (med varianter)?

Du har gjort allt detta utan att någonstans på vägen snappa upp hur man dimensionerar kablar?

Great....

Men för all del, bättre att du frågar än att du bara chansar.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Exlq kabel lär nog inte finnas på jula eller biltema. Jag tar nog ekk. Det är bara 40cm som blir synligt. Tack för infon btw
 
Mikael_L
EXLQ finns på bauhaus, om jag inte missminner mig.
De torde också ha EXQ.
De kanske t.o.m säljer på lösmeter, de har åtminstone gjort det förr om åren.

Jag jobbar som elektriker, jag använder aldrig EKK eller EKLK, utan det är ovanstående som gäller.

Men det är tillåtna kabeltyper, så det är inget problem där, men de modernare som jag föreslår är mer lättjobbade och ger snyggare slutresultat.
Men blir din kabel inte ens synlig spelar det knappt någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.