Tjena!

Har inte lagt klinker än. Började just regla en låda för att bygga in den vägghängda toan.
Jag tänkte lämna en liten glipa under nedersta kakelplattan på sidan så att vatten ska rinna ut
om något går snett inne i lådan.

Jag kom nu på att det ju blir nivåskillnad mellan utsidan där jag kommer ha klinker och insidan av lådan där jag endast har fuktspärren. Finns något trick för detta? Brukar man bygga lådan efter att man klinkrat?
Hur skulle ni ha gjort? (om ni redan reglat in vattenbehållaren).

Tänkte på fuktspärr också. Jag har spärrat hela rummet och bygger nu denna lilla låda utanpå.
Om man fuktspärrar utanpå den så spärrar man väl mest in vattnet om det ev blir kondens där inne?
Känns overkill att fuktspärra den på insidan också.

Tar gärna emot tips.

Hare gött!!
 
Hittade på GVK s sida. Dumt av mig att fråga här innan.

Om golvet består av kakel, klinker, sandsten eller dylikt, ska vätskebaserat tätskikt, tätskiktsfolie eller plastmatta kompletteras med ett keramiskt ytskikt på golvet innan man påbörjar monteringen av toaletten. Tätskiktet monteras på golvet och sedan på väggen enligt respektive leverantörs monteringsanvisningar. Läckagevatten ska snabbt bli synligt. Lämna därför en dränerande öppning i höljets lägsta punkt.

Jag får nog göra en nödlösning och försöka klinkra lite innanför reglarna nu i efterhand innan jag slår på skivor.
 
Men har du alltså monterat reglar direkt mot tätskiktet? Plåtreglar då hoppas jag? reglarna får inte täta mot golvet. Om det kommer ut vatten inne i lådan så kan vatten ta sig ned till tätskiktet, det måste då kunna ta sig vidare under regeln.

Det vanliga är nog som sagt att man bygger lådan efter att man satt klinker.
 
Japp träreglar mot tätskiktet ;).
Har klurat lite på hur jag ska lösa det.
Jag funderar på att klä in plattan jag sätter på framsidan med fuktspärrsduk.
Sedan forma ett ganska bra fall med hjälp av fix inuti lådan. Sedan kladda på massor av fuktspärr
uppepå fixet och ihop med de andra kanterna i lådan. Även kladda på reglarna en massa.
Då ska man ha maximal otur om något går snett. (Ingen regel direkt mot golvet på den sidan vattnet ska rinna ut)
 
T
Är det inte lättare att bara riva "lådan" och göra det ordentligt istället?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jo det är det säkert. :D
men jag har tagit bort och satt dit saker i det här förbaskade badrummet hur många gånger som helst nu. Jag ger upp. Nu vill jag bara få till någonting så jag kan börja kakla å klinkra. Tycker det är läskigt att borra nya hål överallt och vet inte hur jag ska få till klinkern om jag börjar i toahörnet.
Tänkte bygga ihop lådan sen kakla allt först (utom sista raden) sen lägga klinker.
Jag är så okunnig så varje gång jag kör fast så tar det en evighet för mig att läsa på och komma vidare så nu får det nog bli en safe nödlösning. Det tar säkert längre tid att göra fast sparar mig några veckors tänkande och handlingsförlamning :D.

Hade inte google, youtube och byggahus.se funnits så hade jag aldrig kommit såhär långt över huvud taget.
 
Det borde ju vara viktigare att tätskiktet är intakt bakom lådan o på golvet, än att man kalkat där. Gör inte fler hål skulle jag säga.
 
Ja så får det bli. Har mätt ut för kakling i hela rummet nu och fuktspärrat skivorna till lådan på insidan. Nu ska jag bara göra ett litet fall i den och kladda ihop så att allt blir tätt på insidan.
 
Och nu är lådan byggd, ett grovt fall klinkrat inne i lådan, tätskikt på reglarna.
Jag har ju speciella fuktspärrtätningar runt alla rör i rummet. (toaavlopp mm)
Brukar man sätta sådana utanpå själva behållaren också (vatten från cistern till stol + avlopp från stol ner till nästa avloppsrör i golvet). Jag fattade på min far som att det bara var att fuktspärra allt och sedan trycka dit rör och stolen i efterhand. Detta går ju inte om man satt fuktspärrsringar på hålen innan. De lär ju nypa fast rören så att det inte finns en chans att pressa in dem i de andra.

Svårt att förklara vad jag menar. Hur skulle du ha gjort?
 
Du ska inte komma med vattenledningen i golvet i lådan.... Den ska komma genom en vägg.. Och gå obrutet från fördelaren.. Men har du använt dig av befintliga rör så är det svårt att göra rätt, då får du nöja dig med en riskkonstruktion och kladda ordentligt med tätningsmassa runt rören..
 
invattnet kommer in genom rumsväggen inuti i lådan. (Det går obrutet från källaren under). Jag fick hjälp med att dra om allt till köket också då man tydligen inte får koppla på äldre system hur som helst fattar jag det som. Det enda röret som går genom golvet i badrummet är avloppet till toan och det sitter ju alltid på golvet om man har en vanlig golvtoalett. Det jag klurar på är hur noga det är att göra det supertätt där rören från toastolen går in i lådan jag byggt för vägghängda toan. (Jag har fuktspärrat hela rummet innan jag byggde dit lådan). Jag tänkte att det kanske är smidigt att kunna ta bort rören lätt och vise versa om man inte spärrar helt tajt där. Fast å andra sidan tänker jag: varför och när ska man hålla på och ta bort dem. ;)

OBS!! jag har noll koll. Det är google BKR och byggahus som har lärt mig allt jag kan.
 
Det låter ju rätt :)

Täta du så noga du bara kan, avloppet monterar du ju innan väggen är färdig så sen är det bara kleta ordentligt.
du vill ju inte att vattnet ska smita ut vid avloppet och du kommer aldrig lossa det där utan att göra om badrummet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.