Ska tilläggsisolera med 80mm cellplast, men hur gör jag vid fönstren? Jag vill inte regla upp någonting för att slippa köldbryggor. Så jag funderar på att fästa smygbrädor med vinklar i plankväggen, innan jag sätter isoleringen. Och sen skruva fast den i framkant i spikläkten. Rent teoretiskt känns det som att det skulle gå men kommer det funka i verkligheten?
 
W
Hej! Vad du menar med cellplast vet jag inte men är det den typ som man köper på byggmarknaden för att i huvudsak använda under mark, eller är det den typ som saknar falsar så får du garanterat problem med kapning av skivorna om du inte har rätt verktyg för sådant arbete. Det är inte svårt att kapa skivorna men har du inte rätt grejer för det blir det kass.Dessutom så kolla noga på brandsäkerheten innan du börjar även med ditt försäkringsbolag. Jag förstår din frågeställning men kolla på stenulls skivor i stället ex västkustskiva från Paroc för till den finns alla tillbehör och anvisningar för att slippa köldbryggor
 
Förborra genomgånde hål med 5-6 mm borr, försänk sedan med en 10 mm borr och skruva utsalningen i fönsterkarmen.
 
wilma2 skrev:
Hej! Vad du menar med cellplast vet jag inte men är det den typ som man köper på byggmarknaden för att i huvudsak använda under mark, eller är det den typ som saknar falsar så får du garanterat problem med kapning av skivorna om du inte har rätt verktyg för sådant arbete. Det är inte svårt att kapa skivorna men har du inte rätt grejer för det blir det kass.Dessutom så kolla noga på brandsäkerheten innan du börjar även med ditt försäkringsbolag. Jag förstår din frågeställning men kolla på stenulls skivor i stället ex västkustskiva från Paroc för till den finns alla tillbehör och anvisningar för att slippa köldbryggor
Cellplasten är köpt och det är inga problem att kapa den med en vanlig bänksåg. Västkustskiva/fasadskiva var jag ute efter från början men då skulle kostnaden bli ungefär det dubbla och enligt Paroc så ska man regla upp runt fönstren vilket jag inte vill.

Perk skrev:
Förborra genomgånde hål med 5-6 mm borr, försänk sedan med en 10 mm borr och skruva utsalningen i fönsterkarmen.
Kanske kan vara en lösning, går ju att göra efteråt, tackar.
 
Redigerat:
Annars borde det ju räcka att bara fästa smygen i spikläkten utanpå cellplasten. Hur djupa smygar bli det?
 
eller så använder du speciella montage-armar (kommer inte ihåg beteckningen) som skruvas i plankväggen resp. fönster, kolla på essves sortiment

/F
 
jeppeknaster skrev:
Annars borde det ju räcka att bara fästa smygen i spikläkten utanpå cellplasten. Hur djupa smygar bli det?
Cellplast på 80mm och fasadpanel på 22mm, så runt decimetern. Eller strax därunder för karmen sitter utanför plankväggen.
 
Är detta inte lite som att "sila elefanter och skjuta mygg"!?
Vad har bäst U-värde, fönster eller reglar?

Vad jag menar är att det inte spelar någon roll om man får en köldbrygga i en ram runt fönstret. Dels för fönstret är en större "köldbrygga".

Men sätt cellplasten ända ut till kanten, ute i änden sågar du ur i cellplasten så att du kan montera en ram av 45 reglar runt fönstret. ramen skruvar du fast i reglarna innanför. då får du en distans mellan reglarna som bryter köldbryggan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.