Jag har satt in ett vikparti i hålet efter en garageport. Nu är jag lite osäker på hur jag skall sätta smygen och få det snyggt på väggen runt om.

Jag blir tacksam för förslag!
 
  • En bild av en ofärdig dörrkarm med exponerade träreglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggnadsarbete vid en dörrkarm med synlig isolering och oskyddad gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde liknande i maj (jag skall täckmåla och tapetsera vilken dag som helst, lovar!).

Jag byggde ut väggen runt om så att det hamnade i liv med salningsspåret och sedan en furu-smyg. Nu har du inget salningsspår, men principen blir ju samma.
 
  • Inomhus hörn av en dörröppning med vita dörrkarmar, beige vägg och oavslutad spackling eller målning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag har inget salningsspår men jag antar att jag lägger smygen mot ”klacken”.
Väggen behöver som sagt byggas lite. Satte du en ram runt hela öppningen eller bara klossar med jämna mellanrum?
Bör man dreva med isolering också?
Slutligen antar jag att det är bäst att bygga väggen med mer gips.
 
Skruva dit en u-list så får du ett perfekt salningsspår.
 
Partiet är av aluminium, så jag vill inte skruva i det.
Vill bara ha smygen. Inga foder utanpå.
 
H Hasse C skrev:
Partiet är av aluminium, så jag vill inte skruva i det.
Vill bara ha smygen. Inga foder utanpå.
Limfog och renoveringsgips blir snyggt där, då kan du behålla taklisten.
 
H Hasse C skrev:
Partiet är av aluminium, så jag vill inte skruva i det.
Vill bara ha smygen. Inga foder utanpå.
Inget foder och aluminium försvårar ju :)

Då hade jag kört med djupgående klossar med kanske cc 60 (beroende på smygens tjocklek) för att få två fästpunkter. Sedan skarvat på med gips och sedan spackla samt lägga pappremsa i skarven på väggen.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för ställskruv istället för klossar. När jag byggde mitt hus gjorde jag alla smygar av limfog, utan foder. Jag började med klossar på något fönster men gick sen över till att dra in montageskruv som stöd för skivan.

Mina smygar är ca 30 cm djupa och om jag inte minns fel satte jag tre skruvar i varje rad, med ca 60 cm mellan raderna. Det gick väldigt snabbt att justera in allt i våg, lod och vinkelrätt. Smygen fäste jag sen genom att skruva ordentligt och skruvskallarna spacklades innan målning.
 
Tack för kloka svar. Jag tror det lutar åt klossar med ungefär cc60 och att jag finjusterar dem med distansbrickor så hålet blir rektangulärt och anpassat för klacken på dörren. Sedan limmar jag smygen mot klossarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.