Hej!

Har börjat inse att det är ganska dyrt att bygga hus och har därför precis börjat kolla på några av de billigare hustillverkarna. Vad har ni för erfarenheter av ovan nämnda företag? Vilka tycker ni är bäst i förhållande till pris?

Tacksam för all info!

S.
 
VI har byggt med Hjältevad, fördelar som jag sett är: vattenburen på bottenplan, flexibla med planlösningen inom måtten för modulerna (kunde inte ta bort ett litet fönster med Smålandsvillan när vi pratade med dom) Snabb leveranstid (16 veckor 2007) visst strul har vi haft lite efteråt men allt har ordnat sig och vi är nöjda med kompensationen. Grunden brukar vara ett hatobjekt hos vissa men allt handlar om vilken mark du har, vi har väldränerad sand och har aldrig varit över 60% fukt eller under 10 grader temp så avfuktaren har aldrig behövt jobba.
 
kolla budget husen hos samtliga tillverkare samtliga har såna hus.
värsåsvillan hade ett för 1400000 helt nyckelfärdigt t,e,x och eksjöhus lyckan är billig åxå m,m m,m
 

Har börjat inse att det är ganska dyrt att bygga hus och har därför precis börjat kolla på några av de billigare hustillverkarna. Vad har ni för erfarenheter av ovan nämnda företag? Vilka tycker ni är bäst i förhållande till pris?



Någon särskild anledning till att du bara nämner hustillverkare som har krypgrunder (eller förlåt, modifierade krypgrunder) ? Passar inte tomten för att bygga med platta på mark?
 
Hjältevadshus är inte billiga, dock prisvärda.
 
vi kikade lite på SMV innan vi bestämde oss för vilket husföretag vi skulle välja. Problemet med SMV är att det är svårt att hitta snickare som åtar sig jobbet att inreda ovanvåningen, pga att det är snett och dant.
De är billiga till en början men håller låg standard och är inte prisvärda i slutändan. men det gäller nog både SMV och hjältevadshus. Varken fönster på ovanvåningen eller trappa ingår.
 
SMV eller andra "billiga" tillverkare är knappast prisvärda om man inte tycker att grundstandarden är OK och vill ha en massa tillval utan då är andra tillverkare ett bättre val. Men är det verkligen så att en SMV är så sneda så att inga snickare ens vill åta sig att inreda övervåningen. Stämmer det så är det inte ett särskilt gott betyg för SMV men det låter lite otrolig att det skulle vara så genrellt. Hur som helst så får väl snickaren betalt för jobbet oavsett om det rör sig om en sned charmig timmerkåk från 30-talet eller en ny SMV och allt är snett så är det väl inget problem för en snickare att fixa allt rakt så länge någon betalar för det.
 
mr_bygg skrev:
SMV eller andra "billiga" tillverkare är knappast prisvärda om man inte tycker att grundstandarden är OK och vill ha en massa tillval utan då är andra tillverkare ett bättre val. Men är det verkligen så att en SMV är så sneda så att inga snickare ens vill åta sig att inreda övervåningen. Stämmer det så är det inte ett särskilt gott betyg för SMV men det låter lite otrolig att det skulle vara så genrellt. Hur som helst så får väl snickaren betalt för jobbet oavsett om det rör sig om en sned charmig timmerkåk från 30-talet eller en ny SMV och allt är snett så är det väl inget problem för en snickare att fixa allt rakt så länge någon betalar för det.
Men är det inte rätt illa att en innertrappa kan ses som ett tillval i ett 1 1/2 plans hus??
då kan man ju knappast tycka att grundstandarden är okej. Likväl som man vill kunna ha fönster på en inredd ovanvåning.
Jag kan bara beskriva det jag vet efter att ha pratat med 5 olika byggföretag oberoende av varandra. Jag säger inte att det är så generellt :)!
Jag tycker det är en viss skillnad med ett äldre hus, där räknar oftast både byggare och husägare med att väggar kan vara sneda. men i ett nybyggt hus får man väl ändå ha lite högre krav både som byggare och husägare. Men tydligen blir det så när inte modulerna passar perfekt i varandra så får man tvinga ihop dem.
Det var bl.a sådana har saker som gjorde att vi inte valde SMV.
 
Det är just det som skiljer de billiga tillverkarna från de dyra är att det ofta är tillvalen som är kostsamma. Det är prisvärt så länge man nöjer sig med den standard som ingår och inte gör några större förändringar. Mitt tips är att utgå från den standard och planlösning som ni tycker är perfekt och så jämför ni tillverkare efter det. Efter att ha byggt ett nytt hus så har jag släppt illusionen om att allt borde vara rakt och perfekt enligt gällande toleranser men det beror förhoppningsvis på olyckliga omständigheter (entreprenörer och hantverkare i vårt fall som inte gjort ett särskilt bra jobb) och inte att man borde kunna förvänta sig ett bra resultat när man bygger nytt.

Men det är också mitt kanske främsta råd att ni verkligen tar referenser på den säljare, entreprenör eller de hantverkare som kommer att bygga ert hus, för oavsett hur prisvärt eller bra det ser ut på papperet så är det troligen det som kommer att avgöra om ni blir nöjda i slutänden. Uppfyller inte exempelvis
 
Tina.m skrev:
vi kikade lite på SMV innan vi bestämde oss för vilket husföretag vi skulle välja. Problemet med SMV är att det är svårt att hitta snickare som åtar sig jobbet att inreda ovanvåningen, pga att det är snett och dant.
Vad menar du med att det är "snett och dant"? När vårt hus från SMV slutbesiktigades fick vi inte en enda anmärkning och bla kakelsättaren som arbetade i huset (ej SMV arbetskraft) sa tvärtemot vad du sa att det såg ut att vara ett väldigt välbyggt hus och att de varit på byggen där husen varit mycket dyrare och där saker och ting varit dåligt byggt. Att huset ska vara så snett och dåligt skick att hantverkare inte kan/vill arbeta där låter som struntprat.
 
K
Jag är ganska övertygad om att ett SMV är ett välbyggt och rejält hus. Att de är billigare beror inte på att de bygger slarvigt eller är okunniga!
De kan vara billiga för att de inte erbjuder tillval och så mycket ändringar.. De kan ha en hyfsat standardiserad produktion.. Hos SMV kan ytterväggarna tillverkas mycket fortare för att snickarna i fabriken inte behöver fundera så mycket.

"Snett och dant" känns som rena skitsnacket.. (Förlåt Tina för att jag gör mig till ovän med dig..)
 
kanis skrev:
Jag är ganska övertygad om att ett SMV är ett välbyggt och rejält hus. Att de är billigare beror inte på att de bygger slarvigt eller är okunniga!
De kan vara billiga för att de inte erbjuder tillval och så mycket ändringar.. De kan ha en hyfsat standardiserad produktion.. Hos SMV kan ytterväggarna tillverkas mycket fortare för att snickarna i fabriken inte behöver fundera så mycket.

"Snett och dant" känns som rena skitsnacket.. (Förlåt Tina för att jag gör mig till ovän med dig..)
Absolut ingen fara Kanis :)! Meningen med forumet är ju att man ska kunna diskutera eller hur!? ber om ursäkt om ordvalet "snett och dant" låter illa, men jag visste inte hur jag skulle formulera mig. Jag har inte undersökt detta något närmare, eftersom vi valde bort SMV. Det jag skrev var bara det som de byggare sagt som vi pratade med.
Och det är ju deras erfarenhet eller hur!?
Det finns säkert både dyra och billiga husföretag som i vissa fall gjort ett dåligt jobb. T.ex. älvsbyhus som var i blåsväder för ett tag sedan. Men även sjödalshus som tillhör det dyrare segmentet har fått en hel del kritik.
 
Danne12345 skrev:
Vad menar du med att det är "snett och dant"? När vårt hus från SMV slutbesiktigades fick vi inte en enda anmärkning och bla kakelsättaren som arbetade i huset (ej SMV arbetskraft) sa tvärtemot vad du sa att det såg ut att vara ett väldigt välbyggt hus och att de varit på byggen där husen varit mycket dyrare och där saker och ting varit dåligt byggt. Att huset ska vara så snett och dåligt skick att hantverkare inte kan/vill arbeta där låter som struntprat.
Vad roligt för er att ert hus gick igenom u.a!
Om du läser i mitt inlägg ovanför till Kanis, så ser du vad jag menade då jag skrev "snett och dant" (dåligt ordval :blushing:)
Vilken husmodell valde ni? valde ni med inredd ovanvåning?
 
Tina.m skrev:
Vad roligt för er att ert hus gick igenom u.a!
Om du läser i mitt inlägg ovanför till Kanis, så ser du vad jag menade då jag skrev "snett och dant" (dåligt ordval :blushing:)
Vilken husmodell valde ni? valde ni med inredd ovanvåning?
Tack, det var skönt.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med snett och dant, och det verkar inte som att du själv vet. Kan du inte vara lite mer exakt? Var det tex takstolarna som var sneda eller?
Vi valde villa Kalmar med oinredd öv.
 
Danne12345 skrev:
Tack, det var skönt.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med snett och dant, och det verkar inte som att du själv vet. Kan du inte vara lite mer exakt? Var det tex takstolarna som var sneda eller?
Vi valde villa Kalmar med oinredd öv.
Vi gick runt till några olika byggföretag då vi ville få en uppskatting av vad det skulle kosta att inreda ovanvåningen. De pratade då om att modulerna inte alltid passar så bra ihop, vilket gör att man "tvingar ihop dem", följden blir att väggarna kan bli sneda till följd av detta. Någon byggare pratade ochså att de noterat fukt i taket för att man inte låtit grunden torka helt innan man monterade huset. (Fukt stiger ju som bekant uppåt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.