Finns det någon här som har byggt en SMV och valt takfönster istället för takkupa. Vi skulle bli väldigt tacksamma om vi skulle kunna få se bilder inifrån.:)

/Villa Kalmar
 
vi skall också bygga SMV och tänkt oss sätta in STORA takfönster istället för takkupa, även vi nyfikna på lite bilder och vilka dimensioner av takfönster som får plats i 45 graders taklutning.
 
Vi byggde en Villa Västervik år 2005. Innan julen 2008 stod vår övervåning klar efter ca 1 års eget jobb.

Vi har valt att inte satsa på takkupa. Däremot valde vi att säta in ett takfänster från Velux placerat ovanför trappen. Om jag minns måtten rätt så var det 1200*800 mm. Detta ger två fördelar som jag ser: bra ljusinsläpp till övervåningens mitt men även hallen i nedervåningen blir betydligt ljusare. Kan verkligen rekommendera takfönster.

I skrivande stund har jag inte tillgång till bild, tyvärr...
 
Det skulle vara toppen om du hade möjlighet att ta en bild på dina takfönster.
 
Vi har Västervik och har satt in 2 st stora Velux fönster i tv-rummet som är 118x140 tror jag. Tog så breda vi fick in mellan takstolarna.

Blev mycket snyggt och ljust.
 
mdredfox8 skrev:
Vi har Västervik och har satt in 2 st stora Velux fönster i tv-rummet som är 118x140 tror jag. Tog så breda vi fick in mellan takstolarna.

Blev mycket snyggt och ljust.
Du får också hemskt gärna lägga in en bild om du har :)
 
Har ni monterat in takfönsterna själva. Är det svårt för en glad amatör?
 
Utan att själv ha valt takfönster, även om vi funderade på det innan vi valde takkupan, skulle jag gissa att det är skitsvårt att montera takfönster själv.
 
Vi har nu valt att sätta in takfönster direkt från fabrik. Det blev ett direkt ovanför trappen precis som "Hilding" hade gjort och ett mitt emot trappen när man kommer upp. Vi tror att detta valet gör att det känns ljust och rymligt när man kommer upp för trappen.
"Hilding", har ni fortfarande ingen bild ni skulle kunna dela med er av:)?
 
Hej!
Har nu tagit ett par bilder på vårt takfönster. Försökt ladda upp dem men får erkänna att det var lite bökigare hantering av bilder än jag är van vi. Så vi får se om det funkar.

Ursäktar att det dröjt.
 
  • Takfönster 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.