Hej, ska inreda en SMV kalmar övervåning. Hur många frånluftsdon brukar man ha? Jag tänkte att på det ska bli ett badrum, 2 smårum, ett förråd samt ett litet allrum i mitten.
Ett frånluftsdon på toaletten iaf, men behövs det mer?
Räcker det med 2 tillluftsventiler, ett i vardera sovrum?

/
 
Hej!

Jag bor också i ett Kalmar och ställde den frågan direkt till konstruktörerna på SMV:s huvudkontor. Svaret var som följer:

"När det gäller ventilationen så ska du suga ut 24-25 liter, lämpligt är att ta 15 liter i badrummet och resterande 10 liter i allrummet. Du bör ha 3-4 tilluftsventiler, placeras i sovrum och allrum."

Vi har ett frånluftsdon i badrummet och ett i en liten skrubb i anslutning till ett sovrum. Vi har dock 3 sovrum och ett allrum. Vi har även takkupa, men jag kommer bara att sätta in tilluft i sovrummen till att börja med.
 
Aha ja jag funderade på om man inte ska ha ett frånluftsdon i förrådet (annars kommer det bli helt oventlilerat).
Blir nog 2 tillufts i ena gaveln och en till tilluft i kupan i allrummet, sen blir det ett stort badrum längs hela norra gaveln men en frånluftsventil i.

Borde väl räcka.
 
blygarn skrev:
Hej, ska inreda en SMV kalmar övervåning. Hur många frånluftsdon brukar man ha? Jag tänkte att på det ska bli ett badrum, 2 smårum, ett förråd samt ett litet allrum i mitten.
Ett frånluftsdon på toaletten iaf, men behövs det mer?
Räcker det med 2 tillluftsventiler, ett i vardera sovrum?

/
Normalt följande:
Frånluft från toalett, förråd.
Tilluft till sovrummen, allrum
 
blygarn skrev:
Aha ja jag funderade på om man inte ska ha ett frånluftsdon i förrådet (annars kommer det bli helt oventlilerat).
Blir nog 2 tillufts i ena gaveln och en till tilluft i kupan i allrummet, sen blir det ett stort badrum längs hela norra gaveln men en frånluftsventil i.

Borde väl räcka.
Det låter bra! Vad härligt med badrum över hela gaveln! Hoppas man får se någon bild sedan på hur det blev. =)
Själv är vi klara med allt utom just badrum och tilluftsventilerna.
 
Hehe jaa jag har knappt börjat sätta isolering än så lär väl dröjja ett tag innan hur-det-blev-bilden kommer.
Just nu håller jag på med lutspalten i takstolsfacken - men det är ju lite off topic här.

Drog ni ventilationen själva? Eller måste en "kunnig" göra sånt?
 
Vi drog den själva, ingen raketforskning. Däremot bör det ju justeras in av någon kunnig med rätt instrument.
 
Jaha ja det kanske inte är så svårt. Hur drog ni den då? Kan man koppla båda frånluftskanaler till samma uttag, eller måste man ta upp ett hål i den befintliga kanalen?

Hur gjorde ni vid trappan där röret går? Kan man dra om det så man slipper slå huvet i?
 
Vi drog ett rör från den anslutning som finns bredvid trappen upp längs taket till "vindsutrymmet", där monterade vi ett T och drog ett rör till badrummet och det andra bort till skrubben. Just där blev det lite meckigt då det var tvunget att komma ut i snedtaket på grund av planlösningen, men det gick det också. Bara man mäter och tar det lugnt så var det relativt enkelt tycker jag.

Vi byggde på takstolarna så pass att röret nästan passerade fritt och det sista gick att tvinga upp. Visst, det ligger kanske lite i spänn, men det gick bra.
 
OK, så ni lät röret som ligger över trappen vara kvar alltså?

Körde ni med 100 eller 125 rör?
Jag har byggt på 120mm på takstolarna, så ett 100 rör borde ju få plats fint.
 
100mm har jag för mig att det var vi använde.
Japp, det var det röret jag menade att vi fick tvinga upp lite, men det sitter kvar som det gör från fabrik.
 
Jaha du menar att man kan pressa upp det röret lite grann, det var ju intressant, hade vart skönt att slippa dra om allting!
 
Ja, det är ju inte optimalt då röret kanske deformeras liiite där, men det är inte helt optimalt med att bygga en låda som man slår huvudet i heller. ;) För vår del så flyttade sig dock röret så pass att det inte bör ha blivit någon klämskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.