Hej,
Bor sedan 2 månader tillbaka i ett nybyggt radhus med FTX ventilation, Casa R5-H Smart.
Vi har sammanlagt 4 tilluftsdon, Vardags-, All- och sovrum samt Walkincloset.
I två av dem (Sovrum och Walkincloset) är det en tydlig smutsring runt tillluftsdonet och vid de andra två ingen alls. Det blåser luft från samtliga tilluftsdon.

Tips om orsaken bakom skillnaden mottages tacksamt.

Mvh Mats
 
G
Jag hade exakt samma problem som du. Jag köpte en packe av dessa : https://jysk.se/inredning/hushallsartiklar/disktrasor/svampar/disktrasa-ingvi-38x38cm-4st/pk och klippte till en krage som jag satte mellan donet och taket. Den är tillräckligt tunn för att inte ställa till problem, och tillräckligt mjuk för att täta bra.
Borsta och dammsug samtidigt runt hålet med donet borttaget, så får du bort det mesta av dammet som missfärgat taket.
Orsaken till missfärgningen är att en liten mängd luft pyser ut mellan donet och taket och med det följer partiklar som sätter sig runt donet.
 
Redigerat:
Tack för tipset.
Smutsringen sitter en bit ifrån donet, se bild.
Stämmer det överens med dit problem Gooli? Smutsring på vit innertak runt ett cirkulärt ventilationsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Nej, jag har ett sånt här don.
Rund ventilationsdon i silverfärg monterad på en vit yta, använd för att dirigera luftflöde.
Då är nog inte min lösning nåt för dig, men problemet är detsamma.
Luften trycks mot taket och lämnar partiklar efter sig.
 
Ok, tack för info och hjälpen.
Pratade med de som har agenturen i Sverige och enligt dem så är det damm från luften i rummet som fastnar genom de luftvirvlar som uppstår när luften pressas ut från tilluftsdonet. Frågade specifikt om det inte kunde bero på att det är damm i tilluften, men det kan det enligt dem inte vara. Detta då det finns filter och det är samma filter för all tilluft.
 
G
Jag bor i ett hus med vetilationsaggregat med filter. Det blir ändå så hos mig.
Du får kanske byta tilluftsdon till såna som jag har. Vet inte vad som är fulare dock,
en ring partiklar i taket eller en stor tratt. :p
 
Det där är standard, bara att ta den batteridrivna damsugaren med borstmunstycket å rengöra, ett par tre gånger per månad.
 
Anledningen att det kommer smuts där är pga medinjekteringen av rumsluften som sugs upp mot inblåsningen som skapar en coandaeffekt mot taket bredvid donet.
Skickar man ned donet försvinner detta.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen och bra information
Får bli regelbunden dammsugning

Trevlig helg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.