Det har varit i princip noll regn där vi bor i Växjötrakten i gott och väl en månad.

Solcellspanelerna ser verkligen extremt skitiga ut av all pollen. Men visst de levererar väl hyfsat ändå men knappast optimalt, frågan är hur långt från optimalt.

Jag begriper ju att det kan vara bra att rengöra om det ser så här pass igenmurat ut men frågan är om man verkligen ska göra något annat än att invänta nästa ordentliga regn.

Hur gör ni andra med motsvarande situation?

En närbild av ett byggnadsdetalj med strukturerad yta och geometriska former mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Ser en grön matta och väntar på regnet.
Vore förvisso ganska enkelt att spola av dom med åvatten men med det här priset så är det ören vi pratar om att ev tjäna in så jag njuter hellre i solen än att jobba.
 
Jag är väldigt benägen att bara skita i det jag också. Tanken är väl att detta ska sköta sig självt om det inte finns någon typ av extrem smutsbelastning och så kan man väl inte se det här. Får säga att det extremt ovanligt där vi bor att inte ha ett uns regn på en månad så bara att invänta regn då.
 
Mina solpaneler på båten har varit i en väldigt sandig miljö utan regn sedan september. De är skitiga och sandiga.

Gjorde rent dom men märkte inte någon skillnad i prestanda över huvud taget.
Min anläggning är liten och lite udda. Har 500W men hälften av dem är på en annan spänning in i samma regulator för batteriladdning så den panelen får jag nog bara hälften av.

Men sanden på panelerna gjorde ingen skillnad.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Mina paneler såg ut på ett liknande sett. Tog fram vattenslangen och spolade. Följde i realtid produktionen med en förhoppning om en boost på 1kW eller så. Precis ingenting hände :) Så spara vattnet till gräsmattan är mina två ören :)
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det har varit i princip noll regn där vi bor i Växjötrakten i gott och väl en månad.

Solcellspanelerna ser verkligen extremt skitiga ut av all pollen. Men visst de levererar väl hyfsat ändå men knappast optimalt, frågan är hur långt från optimalt.

Jag begriper ju att det kan vara bra att rengöra om det ser så här pass igenmurat ut men frågan är om man verkligen ska göra något annat än att invänta nästa ordentliga regn.

Hur gör ni andra med motsvarande situation?

[bild]
Jag spolar med vatten slang ...brukar nå kanske upp till 80% av panelerna. Det tar typ 5min så jag hade nog gjort de rena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.