Alltså, jag är säker på att själva mängden smuts blir den samma på båda, men på vilket syns det mest?

Jag undrar därför att jag var inne i en kakelbutik idag och fick då höra att damm och smuts syns mest på mörka golv, inte på ljusa, som jag hört tidigare... :-/

Någon som har erfarenhet av det ena eller det andra och kan dela med sig av erfarenheter? Förstår att om man har mörkt hår som hamnar överallt, så är det väl bra med mörkt golv i badrum och om man är blondin så funkar förmodligen ljust golv bättre. MEN hur är det i kök och hall? Helst kanske man skall välja geggamojafärgat golv (småbarn), men jag vill inte ha det. Har hittat ett ljust golv, grå/beige, (Konradsson Somport, tack än en gång för tipset , Ronille!) med ganska mycket "liv" i, som jag gärna vill ha, men om jag skall behöva torka golvet varje dag så kanske jag bör tänka om...

Så, alla ni experter där ute i sajberspäjs, har ni några erfarenheter av, åsikter om, reflektioner över detta, så är jag väldigt glad om ni vill dela med er!

//Helena

 
Förra golvet var en mörk och mönstrad plastmatta. På den syntes inte smutsen och smulorna. När man fasnade på den eller kände smulorna med fötterna var det dax att städa (lite överdrivet).

Det nya golvet är en ljusgrå plastmatta med mönster som 30x30 cm klinkersplattor. På den syns varje smutsfläck och smula.

PS.
Trivs mycket bra med det nya golvet. Det har blivit mycket ljusare i köket. Plastmattan är mjuk att stå på och står gör man mycket i ett kök när man lagar mat mm.
DS.
 
Jag skulle inte välja ett alltför ljust golv. Lade vitt klinker i vår förra toalett. Disaster! när man har små barn vare sig de är ljus eller mörkhåriga. Tvättar händer och spiller smutsigt vatten= smutsigt golv. Vartenda gruskorn syns.

Nya huset där säljaren nyligen renoverat badrummet med vitt högblankt klinker. Hade tänkt att leva ett tag med detta badrum men efter enmånad är vi superless. Smutsigt golv hela tiden. Har tvättkorgar där inne och golvet som dammsugs så gott som dagligen blir ändå smutsigt av damm.

Kan knappast vara bättre med vitt golv i kök.

Vi har haft en rad olika golv i våra kök genom åren.
Linoleummatta, björklaminat, furugolv, svart-vit rutigt samt ekparkett. Ekparkett har varit det överlägset bästa alternativet ur smutssynpunkt. Verkar färgmässigt vara rätt färg för att osynliggöra smuts.
 
Generellt är det nog även bättre med golv som har lite struktur/färgskiftningar. Homogena golv har en tendens att se skitigare ut...

Alter ego
 
helenae skrev:
Alltså, jag är säker på att själva mängden smuts blir den samma på båda, men på vilket syns det mest?

Jag undrar därför att jag var inne i en kakelbutik idag och fick då höra att damm och smuts syns mest på mörka golv, inte på ljusa, som jag hört tidigare... :-/
Tar du riktigt ljusa eller riktigt mörka så tycker jag att det är lika illa, oavsett om det är "svart" eller "vitt" så syns precis allt, hår, damm, sand/grus, smutsigt vatten osv osv.

Däremot behöver du inte gå på geggamojjafärgat, även om det onekligen under en viss period i livet är oslagbart praktiskt ;), går du bara från svart till mellanmörkgrå med lite skiftningar så har du förbättrat oddsen avsevärt.

//Christina.
 
Det finns generelt set två sortars smuts, ljust och mörkt. Ljust smuts attraheras av mörka materialer och vice versa ;)
 
Mitt tips i smutsdjungeln är att inte välja för ljusa fogar (om du ska klinka) för dessa blir smutsiga med tiden och är svåra att göra rena.

För övrigt spelar det nog mindre roll vilken färg du har på golvet, men tänk på att natursten och oglaserade plattor drar till sig smuts och är mycket svårare att hålla rena än glaserade.

Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.