Vi har smuts mellan glasen i flera av våra 2-glasfönster. Ett slags fint damm som smugit sig in under fönstrens snart 30-åriga livstid. Fönstren är från Emmaboda.

- Går det att göra rent detta på nåt sätt (tänker mig nån form av mikrovibrationsapparat som vibrerar bort smutsen, eller är det science fiction)?

- Är det normalt att fönster som börjar få några år på nacken släpper in smuts i den täta fogen?

- Finns det ingen livistidsgaranti som täcker sånt här?

- Är det bara glömma rengöring och köpa nytt som gäller?
 
Fönstren är troligtvis inte från Emmaboda men däremot glasen.
Någon livstidsgaranti finns inte....
Glasen har gjort sitt och för 30 år sedan var det här med glaskassetter hyfsat nytt så du får nog nöja dig med dessa 30 år.
Ta hjälp av en glasfirma som hjälper dig att måtta upp glasen och montera dem.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
du har "punka" på glaskassetten. bara att byta. jobbar en del med glas och det blir mer och mer sånna här jobb på 70-80-tals kåkar
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Grymt tack för svaren, som täcker alla mina frågor! :)

Då är frågan; Är det värt att bara byta glasen, eller ska man byta hela fönstret? Det är träfönster, och dom funkar ju fortfarande. Helt ok, men inte i nyskick naturligtvis.
 
jag hade renoverat fönstren och bytt ut glaset men det är ju vad jag tycker
 
henrikgran skrev:
jag hade renoverat fönstren och bytt ut glaset men det är ju vad jag tycker
Verkar bra tyckande.

Vem gör sånt? Glasmästaren eller snickaren (låter mest logiskt med glasmästaren)?
 
Är virket OK, kontakta en glasmästare och beställ nya kasetter. Kolla gärna priset hos ett par tre glasmästare, det kan skilja ganska mycket i pris.
 
  • Gilla
JesperNilsson och 1 till
  • Laddar…
På glasstämpeln i glaskassetten kan du utläsa storleken på glaskassetterna.Stämpeln sitter på distanslisten mellan glasen, kolla runt hela fönstret när du letar efter den.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.