Hej!
Jag har en sån där klassisk mekanisk Habo ringklocka med kåpa allt som tyvärr inte ringer så mycket längre när man plingar på dörren:
https://habo.com/se/sortiment/handt...r/dorrklockor-och-portklappar/ringklocka-9670

Jag skulle m a o behöva smörja in den men är lite osäker på vilket smörjmedel, fett eller olja som lämpar sig? Det är alltså det mekaniska under själva kåpan som är lite trögt, och inte själva låscylindern. Ringklockan är ju relativt ny så ingen rost eller så på den.

Har läst om allt möjligt man ev skulle kunna använda, från Assa låsspray och Assa låsfett (eller motsvarande universalfett) till WD-40 och CRC 5-56, men ju mer man läser desto mer förvirrad blir man vad som egentligen ger bäst resultat.
 
Jag tror inte det spelar så stor roll vad du smörjer den med men undvik CRC 5-56 då den blir som tuggummi med tiden, dessa brukar aldrig behöva smörjas.
Fjädrar inte mekanismen?
Det vanligaste felet till att det låter lite är att skruven till till kåpan som plingar är för hårt åtdragen så den blir för stum testa att lossa lite på den skruven och lyssna om det ringer högre.
 
Det är en sådan med tryckknapp genom dörren, du får kolla hur den arbetar utan klangen. Kan vara att det inte länkar riktigt i den, allt ska gå tillbaka i utgångsläget, kan som u änker smörjas, men ska vara tunn olja då, prova med vanlig symaskinsolja.
 
1 123abc skrev:
Jag tror inte det spelar så stor roll vad du smörjer den med men undvik CRC 5-56 då den blir som tuggummi med tiden, dessa brukar aldrig behöva smörjas.
Fjädrar inte mekanismen?
Det vanligaste felet till att det låter lite är att skruven till till kåpan som plingar är för hårt åtdragen så den blir för stum testa att lossa lite på den skruven och lyssna om det ringer högre.
Har provat lossa den lite som du föreslog, den låter absolut högre nu men känns samtidigt bara som en tidsfråga innan den slutar plinga igen? När jag skruvat av kåpan och ringt på så ser allt ut att funka som det ska, delen som ska slå i kåpan ”slår till” varje gång så att säga.
 
J jonaserik skrev:
Det är en sådan med tryckknapp genom dörren, du får kolla hur den arbetar utan klangen. Kan vara att det inte länkar riktigt i den, allt ska gå tillbaka i utgångsläget, kan som u änker smörjas, men ska vara tunn olja då, prova med vanlig symaskinsolja.
Verkar funka bra utan klangen dvs det mekaniska, varför jag blir så konfunderad när den sen slutar funka efter ett tag.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
A Amatör123 skrev:
Har provat lossa den lite som du föreslog, den låter absolut högre nu men känns samtidigt bara som en tidsfråga innan den slutar plinga igen? När jag skruvat av kåpan och ringt på så ser allt ut att funka som det ska, delen som ska slå i kåpan ”slår till” varje gång så att säga.
Då fungerar den nog som den ska.
Det är inte ovanligt att ungdomar skruvar på den med handen alltså vrider hela när de snackar i dörren och är orsaken till att problem uppstår det har jag upplevt många gånger i jobbet.
Den vanligaste orsaken är alltså någon sorts påverkan.
 
Skruva loss brickan på utsidan av dörren om du har en sådan. Vrid sedan den svarta knappen motsols så den kommer längre ut ur dörren. Skruva sedan tillbaka brickan
 
1 123abc skrev:
Då fungerar den nog som den ska.
Det är inte ovanligt att ungdomar skruvar på den med handen alltså vrider hela när de snackar i dörren och är orsaken till att problem uppstår det har jag upplevt många gånger i jobbet.
Den vanligaste orsaken är alltså någon sorts påverkan.
Jag håller ett öga på det, förhoppningsvis är det löst nu men om inte så kommer jag nog känna mig nödgad köpa Assas låsspray eller låsfett då åtminstone låssprayen fått nästan lyriska recensioner. Tack för alla bra svar så här långt!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Skruva loss brickan på utsidan av dörren om du har en sådan. Vrid sedan den svarta knappen motsols så den kommer längre ut ur dörren. Skruva sedan tillbaka brickan
Ser att det finns en sådan bricka. Kanske testar det ifall tidigare förslag inte skulle fungera. Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.