Vi planerar att (låta) bygga garage och jag undrar om smörjgrop är vettigt att bygga eller bara pengar i gropen. Jag gillar att meka med bilar men är inte så värst förtjust i att ligga under pallbockar och spätta loss gamla avgasrör...

Har någon här byggt smörjgrop i sitt garage? Jag funderar på att kanske göra en "halvdjup" grop som går att sitta i eftersom ståhöjd känns rätt överkurs. Eller skiter man sig på tummen med en grundare grop så man lika gärna kan låta bli om man gör mindre än ståhöjd?

Eller är pengarna bättre spenderade på en pelarlyft/låglyft?

Vad är era funderingar?
 
Litet av anledningen till att jag vill "bygga nedåt" med en grop är att det gärna blir väldigt högt garage om man ska få in en lyft men om det är bästa alternativet så får jag väl undersöka det.

/O
 
Om jag hade möjligheten skulle jag utan minsta tvekan få till en lyft, 2-pelare eller saxlyft. Se bara till att förbereda plattan för detta, jag gissar att man gärna vill ha lite förstärkningar där pelarna står.

Här kan du säkert få lite fler, riktigt dåliga ideer (för plånboken).

http://www.ultimategarage.com/

 
Håller med. En smörjgrop är väldigt begränsad om man vill meka med bilen, byta olja funkar den bra till. Men jag tycker inte garaget behöver bli så väldigt högt, utan det är nog mer val av bilmodell som avgör. Mätte en Lotus Esprite en gång till 92cm hög ;) och den bilen funkade bra till en James Bond, som brukade vara långa, inte höga.
 
Tog en funderare och kollade litet på låglyftar och det verkar ju vara det vettiga alternativet. Rätt normal takhöjd räcker ju till närmre en meters lyft för vanliga bilar och det räcker ju gott. Verkar ju kosta mindre än att lägga in en grop också.

*knöggla* Tillbaks till ritbordet :)

Tack för bollandet av idén i alla fall.

/O
 
Ja, det är ett gissel när man vill ha garaget större invändigt än utvändigt...

Du bör ha 3.60-3.70 till taket om du ska få ståhöjd under en standardbil.

En jobbarkompis har byggt som en "uppochnervänd" låda i sitt garagetak genom att växla av 3 takstolar med limträbalk. Det garaget är 5x9 meter och ser "normalt" ut.

Eller gör som undertecknad: Skippa takstolar och kör med balkar (limträ tex.) i takkonstruktionen.

En lyft är nästan en försumbar kostnad om man lägger 150-200 KKr på ett garage. Kan hittas beggade för 5000. Att inte fler har lyft..?

Lycka till med projekterandet!

/Linus
 
Linus_Arthursson skrev:
Ja, det är ett gissel när man vill ha garaget större invändigt än utvändigt...
Ha ha, smärtsamt sant det där ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.