Jag har tänkt en del på vad som skulle vara bäst att använda till att smörja in verktyg så som sågar, stämjärn, hyvlar och liknande. Jag vill gärna hitta något som är livsmedelssäkert, så jag inte behöver oroa mig om jag skulle göra skärbräda eller saker till köket med verktygen. Jag har sett att de på engelska ofta pratar om att smörja in sina verktyg med 'mineral oil' för att förhindra rost. Men när jag söker på mineralolja hittar jag bara olika slags motorolja och det känns inte som något jag vill ha nära maten. Kan det vara paraffinolja som dom menar? Vad använder ni för något när ni smörjer in era verktyg?
 
MultiMan
Det är paraffinolja som avses. Borde bli träff direkt vid googling.

Edit: Som sagt, första träffen på Google ger rätt svar via Wikipedia, om än med lite längre förklaring:

The name 'mineral oil' by itself is imprecise, having been used for many specific oils over the past few centuries. Other names, similarly imprecise, include 'white oil', 'paraffin oil', 'liquid paraffin' (a highly refined medical grade), paraffinum liquidum (Latin), and 'liquid petroleum'.

Du kan inte direktöversätta engelska ord till svenska, såsom Mineral oil - mineralolja. Helt olika betydelser.
Swamp är inte svamp på svenska heller, t ex.

Brukar säljas i flaskor för att smörja t ex skärbrädor. Jag har fortfarande kvar flaskor jag köpte på IKEA för 5 år sedan eller nåt. Lång hållbarhet. Apotek säljer högrenad som man kan dricka själv och ge till djur, men den är onödigt ren och dyr för ditt ändamål.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Paraffinolja är ju en fraktion av mineralolja, alltså olja som utvunnits ur jorden. Sen kommer den med och utan godkännande att komma i kontakt med livsmedel.

Många produkter av typen babyolja är paraffinolja som är säker.
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
Rickard.
Jag brukar använda symaskinsolja till det mesta verktygsrelaterat. Det är vit mineralolja (vad det nu betyder) utan att vara livsmedelsgodkänd så inget man smörjer in skärbrädan med men tillräckligt rent för mina verktyg, blir en fin hinna som kladdar minimalt.

Relativt billigt, lättillgänglig och praktiska flaskor gör att jag brukar ha några flaskor hemma och i garaget och då används det till allt möjligt.
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
Okej, tack för svar! Tänkte att det kanske var paraffinolja, men när jag kollar på produkter som är "100% paraffinolja" eller "extra ren paraffinolja" så står det varningar därpå att det kan vara dödligt vid förtäring, så blev tveksam.
 
Babyolja är som sagt en tämligen ofarlig mineralolja, om man vill undvika motorolja.
Men det sälja även för att olja köksbänkar och skärbrädor, eller laxermedel till hästar. Men babyoljan är nog lättast att hitta på ICA, på biltema heter den i stället paraffinolja.
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
B Bjurn25 skrev:
Okej, tack för svar! Tänkte att det kanske var paraffinolja, men när jag kollar på produkter som är "100% paraffinolja" eller "extra ren paraffinolja" så står det varningar därpå att det kan vara dödligt vid förtäring, så blev tveksam.
Det har med mängder och användning...

Du använder mycket i matlagning etc som är direkt livsfarligt i större mängder...

dvs du kan salta maten men inte äta salt.
Du kan smörja din skärbräda med paraffinolja men inte dricka den.

Paraffinolja rekomenderas till lavar i bastun också så det går bra att sitta på den också

/ATW
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag använder för övrigt linolja till det mesta...

/ATW
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Babyolja är som sagt en tämligen ofarlig mineralolja, om man vill undvika motorolja.
Men det sälja även för att olja köksbänkar och skärbrädor, eller laxermedel till hästar. Men babyoljan är nog lättast att hitta på ICA, på biltema heter den i stället paraffinolja.
Okej, så paraffinoljan på biltema är ungefär samma som babyolja?
 
A ArneTW skrev:
Jag använder för övrigt linolja till det mesta...

/ATW
Menar du rå eller kokt linolja? Har funderat på det, men tyckte det lät jobbigt med risk att den kokta självantände. Tar inte rå linolja lång tid för att torka, eller det kanske funkar mot rost ändå även innan den hunnit torka?
 
B Bjurn25 skrev:
Okej, så paraffinoljan på biltema är ungefär samma som babyolja?
Ja, det är i praktiken samma produkt.


Linolja oxiderar och blir stelt. Det skulle jag inte använda på verktyg som har rörliga delar. Det funkar till trähandtag och som rostskydd för metall ute, tex under bilen.
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
Om du skall smörja leder och annat i dina verktyg där paraffinoljan riskerar rinna ut, kan du använda vitt vaselin (Apotekets) som består av 100% paraffinolja,men i en annan konsistens. Brukar själv ha det i diverse handjagade köksmaskiners axlar och leder,
 
  • Gilla
Bjurn25 och 4 till
  • Laddar…
B Bjurn25 skrev:
Menar du rå eller kokt linolja? Har funderat på det, men tyckte det lät jobbigt med risk att den kokta självantände. Tar inte rå linolja lång tid för att torka, eller det kanske funkar mot rost ändå även innan den hunnit torka?
Linolja är bara brandfarligt i trasor etc när den exponeras mot mycket luft och därmed oxiderar snabbt.

På metallföremål smörjer jag in och torkar bort så det blir bara en tunn hinna som inte är brandfarlig.

Jag inbillar mig att jag har bestående smörjfunktion men det kan lika gärna vara att jag inte får någon friktionshöjande korrosion.

/ATW
 
  • Gilla
Bjurn25 och 1 till
  • Laddar…
Man gör givetvis som japanerna har gjort i hundratals år. Kameliaolja från fröna på kameliablomman. Man kan väl kalla det den icke härdande varianten av linolja. Naturlig, icke giftig och givetvis synnerligen rostskyddande.
 
  • Gilla
Bjurn25 och 1 till
  • Laddar…
Kameliaolja ska tydligen vara riktigt bra enligt vad jag läst mig till.

Men viktigare än att olja in verktygen är ju att ha koll på den relativa luftfuktigheten i verkstaden.
För egen del smörjer jag inte in mina verktyg med någonting men har ständigt koll på luftfuktigheten; går den över 50% drar en avfuktare igång. Har hittills inga problem med rost. Medeltemperatur på årsbasis är väl ca 18-19 grader.

//Ronnie
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.