Hej.

Jag bor i lägenhet och har fönster som enligt uppgifter från grannar är från någon gång 80-talet.
Problemet ja har är att majoriteten av dom är EXTREMT tröga och sega att stänga med handtaget.
Antar att man kanske bör smörja upp dom?

Men hur gör jag detta enklast? vilket smörjmedel ska man egentligen använda?

Se bild:
Vy inifrån av ett äldre fönster med ett mässingshandtag och låsanordning i en kassett längs ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är som en "kassett" insatt i varje fönster där låsanordning finns. Bör man skruva ur den och dra ut den ur själva fönstret för att smörja?
Känner någon igen dessa på bifogad bild och kanske vet hur dom funkar?
Mycket tacksam för råd kring hur jag bäst/enklast smörjer upp dessa fönster-handtag för att dom ska gå lite lättare att öppna stänga.

tack på förhand.
 
C
S Smarteus skrev:
Problemet ja har är att majoriteten av dom är EXTREMT tröga och sega att stänga med handtaget.
Går de trögt även när fönstret är öppet?
Annars kan problemet vara att tätningslisterna gör att det blir för tight.
 
C cpalm skrev:
Går de trögt även när fönstret är öppet?
Annars kan problemet vara att tätningslisterna gör att det blir för tight.
ja lika trögt när det är öppet. eller fortfarande trögt.
tror att dom som bodde här tidigare satte 3 lager tätningslister överallt. så det hjälper inte heller.
 
1 123abc skrev:
Smörj upp spanjoletten.
Använd sprayfett t.ex litiumfett [länk]
Just den där verkar dock ha utgått. Jag har använt:

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-med-ptfe-2000044476

med bra resultat. Jag har dock egentligen ingen aning om litiumfett eller "Smörjmedel med PTFE" är bäst lämpat för en spanjolett. Min killgissning är att båda duger bra men någon kanske vet bättre?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Just den där verkar dock ha utgått. Jag har använt:

[länk]

med bra resultat. Jag har dock egentligen ingen aning om litiumfett eller "Smörjmedel med PTFE" är bäst lämpat för en spanjolett. Min killgissning är att båda duger bra men någon kanske vet bättre?
Spanjoletter är inte speciellt känsliga för vad dom smörjs med jag har bla white grease som är litiumfett med PTFE.
Däremot har jag som vana att inte använda ren PTFE då det kan fungera sämre om man har närhet till saltvatten eller industrier men till en spanjolett bör det inte ha någon betydelse.
Ersättningslänk för litiumfett
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/litiumfett-2000044475
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.