Vet inte var jag ska lägga denna fråga men gissar att ni som normalt hänger på denna del av forum vet svaret.
Härliga gamla platsbyggda kökslådor får man härlig känsla av men ett elände när man är van med kul-lagrade från hemmavid. Går det på ett enkelt sett att smörja upp så de glider lite lättare? Eller blir man tvungen att bygga om hela lådorna med beslag?
 
För mig funkade stearin. Gnuggade ett ljus mot ytorna
 
Här går det undan. ;)
Stearin funderade jag på men lite orolig att den kanske inte är bra för trä. Hoppas på fler svar.
 
P
Stearin funkar bra vet jag av egen erfarenhet.
 
snuttjulle skrev:
Stearin funderade jag på men lite orolig att den kanske inte är bra för trä.
Jag skulle köra med stearin. Kan inte tänka mig att träet skulle kunna skadas. Möjligen att det blir svårmålat men det är väl knappast något problem.
 
Jag börjar med att gå över dem med slippapper på glidytorna, bort med alla märken. Sen hårdvaxolja i 2 omgångar. Mellanslip efter första med 400p sen 600+stålull efter sista. Därefter stearin. Bättre än så blir inte trålådor. Kolla noga så satt de inte tar i någonstans.
 
  • Gilla
Yoshidacat och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Jag börjar med att gå över dem med slippapper på glidytorna, bort med alla märken. Sen hårdvaxolja i 2 omgångar. Mellanslip efter första med 400p sen 600+stålull efter sista. Därefter stearin. Bättre än så blir inte trålådor. Kolla noga så satt de inte tar i någonstans.
Egentligen borde man kanske även köra samma behandling på "ramen" lådan glider på. Pedantisk perfektionistlösning för visso, men ska man nu minimera friktionen borde det vara bra om båda ytorna är så släta som möjligt.
 
Absolut, alla glidytorna när man ändå har sakerna framme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.