Ska skruva i nya skruvar för nummerskyltsbelysningen på bilen.
Den ena har rostat fast och är runddragen.
Dom andra är rostiga så jag tänkte lägga på något på dom nya.

Det är ju en prat om kopparpasta, , en del lägger ju på det på aluminumfälgarna men är det så bra egentligen?
Jag hitta "metallfri pasta" Ingen risk för galvanisk korrosion.

Det borde ju vara en bättre product att lägga på gängorna?
Hur som helst så jag köpte jag den i alla fall.
 
Köp A4-80.
 
Jag har redan köpt skruvarna, funderar dock på att byta ut dem mot torx.
 
Kopparpasta har man ju av den anledningen att det tål värmen som skapas av bromsarna och för att man vill kunna montera av och på däcken ibland.

Mitt tips i detta fallet hade dock varit loctite så det satt kvar ordentligt, inte någon smörja så de lossnade lättare...
 
Nej inte locktite jag vill kunna få loss dem också, det är ingen fara att de gängar ur sig, det är med skydd mot rost och korrision som jag är ute efter.
 
Hur många fler gånger under den tid du kommer att äga bilen behöver du kunna lossa skruvarna?
Dra dit passande skruvar och hoppas att du aldrig behöver röra dom igen... Vill du vara ambitiös så finns det rostfria skruvar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Använder hellre alupasta till skruvar på bilen. Kopparpastan till bromsarna.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Helt vanligt fett. Finns ingen anledning att använda något hokus pokus.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
I Gsssson skrev:
Helt vanligt fett. Finns ingen anledning att använda något hokus pokus.
Vad är vanligt fett för något?
Jag har en över 10 år gammal tub Alroundfett
 
A Andy78 skrev:
Vad är vanligt fett för något?
Jag har en över 10 år gammal tub Alroundfett
Det duger.
Allt man behöver är något som inte släpper in vatten (och som bekant blandar sig de flesta oljeprodukterna inte med vatten), och som sitter kvar där man placerar det, och smörjfett är just olja blandad med förtjockningsmedel för att fastna på plats istället för att rinna iväg som oljor gör. Inklämt mellan skruv och övriga delar kommer det finnas kvar många år.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.