Jag har en hemmabyggd grindöppnare med en motoriserad kolv som skjuter upp och drar igen grinden. Det fungerar utmärkt under den varmare årstiden men vid några minusgrader går kolven för tungt (även utan grind).

Kolven kommer från en höj/sänkbar kontorsstol och är egentligen inte avsedd för minusgrader. Den består av en kulskruv, en snäckväxel och en motor. Jag lyckades få ner det användbara temperaturområdet signifikant genom att byta från standard konsistensfett till styrväxelfett men det är fortfarande för dåligt. Jag provade att lägga in fetterna i frysen och jämföra. Standard fettet blev helt oanvändbart medan styrväxelfettet blev rätt segt.

Någon som känner till ett fett med bredare temperaturspektrum nedåt (uppåt finns det desto fler)? Har surfat en del på Biltema - det finns en uppsjö av fetter - men det är svårt att få fram tillräckligt med data.

Kan man använda olja istället eller rinner den bort / dunstar?

Båda växlarna har rätt tuffa villkor på viskositeten. Kulskruven återmatar lagerkulorna genom ett trångt rör. Snäckväxeln kommer att transportera fettet runt i rätt hög fart och trycka det tillbaka genom huset.

Pen
 
Silikonfett smörjer mellan -50 och + 200. Gäller bara att du får bort allt annat du smort med.
 
Ok, tror du att några tuber av detta skulle fungera?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Silikonfett-36592/

Står inget om låga temperaturer - bara höga. Å andra sidan är det rätt billigt så man kan ju köpa en provtub och lägga in i frysen innan man köper på sig fler. Finns det andra inköpskällor (har för mig att rörmokaren gav mig en klick vid något tillfälle)?

Få bort det gamla: Kan ett bad i lacknafta vara lösningen?
 
Testa med en tub i frysen så ser du hur det reagerar. Borde inte bli några problem för det skiljer nog inte så mycket på silikonfett från Biltema och någon annan, om det enbart skall förhindra frysning och öppna grindar ett par gånger om dagen.
Torka rent så mycket det går och sen lacknafta, om inget blir förstört av det. Gammalt fett kan annars frysa och då hjälper inte något annat fett som tål betydligt lägre temp.
 
När jag surfar runt verkar silikonfett vara avsett för plast mot plast eller plast mot metall (eller allmänt elastiska material). Kommer det att fungera som smörjmedel även för metall mot metall?
 
Silikon är halt och glidet blir bra. Inte bra att smörja lager som snurrar länge och i hög hastighet, men till ditt användningsområde bör det fungera perfekt.
 
Ok, jag köper en tub och testar i frysen först. Lägger in en klick och jämför med styrväxelfettet. Återkommer med resultatet.

Tack så länge.
 
Hej.

Har nu provat Silikonfettet från Bilema. Resultat:

Viskositet: Kläggade ur lika stora klickar av fetterna på en träbit. Vid rumstemperatur deformeras de lika lätt. Efter någon timme i -18 grader så deformeras silikonfettet lika lätt som vid rumstemperatur medan styrväxelfettet är segare. Så här är Silikonfettet klart överlägset och till synes opåverkat av temperaturen.

Stabilitet: Styrväxelfettet behåller sin form som en klick. Silikonfettet "flyter" däremot och klicken omvandlas efter hand till en platt pöl - även vid -18 grader.

Så till det praktiska provet:
Tyvärr blev det ingen succe. Skruven som tidigare snurrade i lagret av sin egen tyngd vid rumstemperatur gör inte det längre utan fastnar efter några varv. Den snurrade tidigare faktiskt även vid 0 grader om än långsamt. Nu måste man aktivt skruva den och då och då kärvar det påtagligt även om det inte går direkt tungt. Men man känner att något plötsligt börjar skava. Tittar man på skruven efter ett tag så ser den snarare ut som "vätad" än "fettat", d.v.s. det rinner liksom av.

Jag vet inte om Biltemas variant är dålig eller om det helt enkelt är en egenskap för just Silikonfett. Men jag vet från elektronikbranchen (som jag tillhör) att silikonpastor för värmeavledning flyter ut och ibland skadar kontakter.

Några ytterligare förslag eller råd?

Pen
 
Litiumfett kan det vara nåt?

Brukar använda det till mycket smått o gott. Enl biltema skall det funka ner till -20grader
 
Jag hittade en brochyr från OKQ8 och de har väl en 50-60 olika fetter och minst 10 olika litiumbaserade. Det är ytterst svårt att begripa vad man ska ha som amatör. Biltema specar nästan ingenting. Det där att det kunde flyta även om det var tjockt hade jag t.ex. inte en tanke på innan jag provade.
 
HAr du ingen swedolbutik eller liknande i närheten. De brukar kunna svara rakt av
 
Om de är kunniga så åker jag dit. Det finns en inom 3 mils radie ser jag. Det verkar kört att hitta rätt bara genom att prova. Jag tror att problemet är "pumpbarhet" som jag sett att det kallas. När kulorna matas tillbaka axiellt så åker de genom ett ca 50mm långt rör med smal diameter (som kulorna). Fettet mellan kulorna måste alltså pumpas genom samma rör. Samtidigt måste väggarna vara hala eftersom kulorna inte rullar.

Börjar få garaget fullt av olika fetter från Biltema :( Senaste tillskottet är Litium. Någon som vill köpa billigt ur mitt sortiment :)

Sammanfattning

Standardfett: Fungerar bra vid rumstemp men inte alls vid 0. Fast form vid -18.
Styrväxelfett: Fungerar bra vid rumstemp och ned till 0. Ganska segt vid -18.
Kiselfett: Fungerar inte tillräckligt bra vid rumstemp. Behåller helt sin smidiga konsistens vid -18. Flyter ut.
Molybden/Litium: Bra konsistens vid rumstem. Ej provat vid 0. Klart segt vid -18 (mycket segare än styrväxelfett)

Pen
 
Det finns ju en risk att det skiljer från butik till butik iofs men den jag har i närheten brukar lösa det mesta faktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.