Vad ska man smörja en garageport med?ska man ha nått på rälsen?
 
S
är det fett eller torrt i rälsen nu? i leder rukar det gå med wd40 eller liknande
 
De gånger plasthjulen gnisslat lite i skenorna så har jag sprutat på lite silikonspray, det kan med fördel även sprutas på gummilisterna.
 
just nu är det torrt i rälsen..
/
M
 
På jobbet använde vi tidigare den här: http://www.bofastening.se/x1r_htc_hogtrycksspray.htm
Spraya lite i gångjärnen, på rullarnas axlar och på själva hjulen. Inget direkt i skenan, blir bara kladdigt med tiden.
WD40 är ett dåligt val, det försvinner för fort.
 
Jag gillar CRCs "Vitt litiumfett med PTFE" till allt som behöver långvarig smörjning (fett sitter kvar, olja försvinner) och av en eller annan anledning är lämpligare att spraysmörja än att applicera vanligt fett på - oftast för att man kommer åt med sprayen utan att demontera grejerna.
http://www.maskinochverktyg.se/#!m=v&l=56338&pg=1&p=53783&r=1559426

WD40, 5-56 och liknande tunna sprayoljor är som sagt ett dåligt val, dom innehåller bara en liten del olja och övervägande förtunning (fotogen eller liknande) för att göra den tunn och lättsprayad. Då vore den klassiska oljekannan med lite motor/växellådsolja ett betydligt bättre och billigare alternativ.
 
Ringde Crawford, använd W40 eller 556 sa han.
 
I Irbjo skrev:
Ringde Crawford, använd W40 eller 556 sa han.
Det måste varit nån på Crawfords kontor som rekommenderade det.
Det står på alla portar att vanlig smörjolja ska användas, 556 och WD40 är inte smörjolja.

Jag använder en sprayolja från Svedol som funkar fint. Provade tidigare torrsmörjning med litihumfett, men det funkar inte lika bra som typ vanlig olja.
 
H
Isakare Isakare skrev:
Det måste varit nån på Crawfords kontor som rekommenderade det.
Det står på alla portar att vanlig smörjolja ska användas, 556 och WD40 är inte smörjolja.

Jag använder en sprayolja från Svedol som funkar fint. Provade tidigare torrsmörjning med litihumfett, men det funkar inte lika bra som typ vanlig olja.
Kommer du ihåg vad sprayoljan heter?
 
H hus520 skrev:
Kommer du ihåg vad sprayoljan heter?
Kollar om en stund.
 
Den här. Svedols eget märke Presto har dålig kvalité på burkarna.
 
  • Burk av märket INNO Flexon med PTFE i en verktygslåda, klagas på för dålig kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det måste varit nån på Crawfords kontor som rekommenderade det.
Det står på alla portar att vanlig smörjolja ska användas, 556 och WD40 är inte smörjolja.

Jag använder en sprayolja från Svedol som funkar fint. Provade tidigare torrsmörjning med litihumfett, men det funkar inte lika bra som typ vanlig olja.
De kopplade till en serviceman.
Ska läsa på porten, dags att ta fram smörjkannan. WD 40 kanske förstör istället?
 
I Irbjo skrev:
De kopplade till en serviceman.
Ska läsa på porten, dags att ta fram smörjkannan. WD 40 kanske förstör istället?
Nä, det förstör inget, men smörjer typ en kvart. WD40, 556 mm är mer för att smörja upp nått som fastnat/kärvar, det ger ingen långvarig smörjning som olja och fett.

Jag oljar gångjärnen, rullarna, rullarnas lager (om dom är öppna) och fjädrarna om man har torsionsfjädrar, axelns lager. Fett penslar jag i skenornas böjar.
 
Risken med 5-56 mfl. är att det löser upp och sköljer bort den olja/fett som finns där, så att det blir torrare efteråt än innan...
 
  • Gilla
Irbjo
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Risken med 5-56 mfl. är att det löser upp och sköljer bort den olja/fett som finns där, så att det blir torrare efteråt än innan...
Tänkte just på det att de kanske vill ha in jobb.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.