Ja, i den del av landet där jag bor så är det en vild chansning om man tillhör kusten, inlandet eller södra norrland när man lyssnar på väderprognoser i tv eller radio och tar man då och tittar mer lokalt på nätet så kan det vara lite mer annorlunda men....som igår tittade jag på SMHI:s sida och där stog det att snön skulle avta under natten/förmiddagen och det snöar fortfarande!!! Men när jag kollade på YR:s sida så stämde det med tid och prognos för hur mycket det skulle snöa under natten/förmiddagen och nu.

Jag ser det som så att YR har betydligt träffsäkrare prognoser än SMHI fast SMHI finns i Sverige och dessa båda borde ju ta sin information på samma sätt.

Hur har ni det i andra delar av landet? Upplever ni träffsäkra prognoser?
Vilka är "säkrast" SMHI eller YR?
 
I skåne är DMI.DK överlägset! YR är är också populärt och funkar bättre än SMHI.
Jag tror att den stora skillnaden är hur informationen pressenteras. SMHI har inte så hög upplösning och någon bra pressentation.
 
Jag träffade en metrolog som berättade så här för mig:
Tydligen finns det tre-fyra olika datorprogramstillverkare på området, där åtminstone TV4 har valt ett annat än SVT.
Likaså kan man köpa satellitbilder och väderstatistik från olika företag runt om i världen.
Sedan ska detta analyseras av olika personer med olika erfarenhet.
Därav de olika resultaten från olika kanaler.

Själv föredrar jag yr-vädret. Även när vi seglar på ostkusten ....
 
Samma erfarenhet här, Yr.no har bättre träffsäkerhet än smhi.
 
Jag upplever också att yr.no har bättre noggrannhet.Det roliga i kråksången är att det kostar mycket pengar att hämta den svenska rådatan om du frågar SMHI efter den men i och med att de nordiska länderna utbyter rådata med varandra så når man "sitt eget" väder med bättre noggrannhet från utlandet. Du kan på så sätt få den svenska datan gratis via norge... Lite komiskt är det allt, inte lätt att vara staliga verk när ens ålderfomliga affärsmodell sätts ur spel
 
Yr's problem som jag upplever det är temperaturerna. I perioder kan det skilja 5-10 grader mellan vad de säger och vad det blir. På den här tiden av året gör det att det är svårt att veta om det kommer snö eller regn. Om sommaren blir det olika dagar om det är 17 eller 23 grader.

Det här gäller inte i Norge pga att där görs beräkningarna för mindre områden.
 
W
Kör yr.no samt windguru.cz. tycker dessa är klar bäst. Smhi har jag inget direkt förtroende för.
 
yr kanske fungerar i sverige men inte tusan stämmer det här i norge tror nog nästan aldrig det stämmer .
Här skall det vara sol och 8 minus nu
har inte sett solen på hela dagen här har snøat hela dagen och är 15 minus
 
Lite taskigt att jämföra äpplen med päron.

yr.no hämtar data från många ställen och sammanställer och sedan presenterar de informationen gratis
SMHI är ett företag som säljer prognoser, man kan se "light versionen" gratis och vill man ha lika bra prognos som yr.no så får man betala för det ...
 
tallmilan skrev:
Lite taskigt att jämföra äpplen med päron.

yr.no hämtar data från många ställen och sammanställer och sedan presenterar de informationen gratis
SMHI är ett företag som säljer prognoser, man kan se "light versionen" gratis och vill man ha lika bra prognos som yr.no så får man betala för det ...
Ligger mycket i detta.

I Norge kom man fram till att klart folk ska ha tillgång till så bra prognoser som möjligt och detta gratis. I Sverige har SMHI en "basprognos" som är gratis och om man är villig att betala så får man bättre prognoser.

Om man jämför yr och SMHI:s Bizzmet (en av betaltjänsterna) så visar de väldigt lika. Har genom jobbet även tillgång till Arlandas egna metereologi tjänster. De använder vi till och från för att förutspå dimma och vind i Stockholms skärgård mera exakt. T.ex. när (väldigt exakt) tror ni dimman lättar på ett visst ställe.

smhi.se, utan extra betaltjänst, är, och har länge varit, sämre än de prognoser som ges från yr.no, DMI, polska vädertjänsten samt en del andra. I vart fall de prognoser som gäller för kusten och havet.
 
Men det som TV kanalerna visar då? Jag tycker även dom är sämre än YR.
 
Hobbe1979 skrev:
I skåne är DMI.DK överlägset!
För några år sedan spelade jag golf på Öresunds GK (Landskrona). På morgonen kollade jag DMI och de lovade klart och solsken hela dagen. Det ösregnade i 6 timmar och kom över 50mm. Överlägsna var ordet ;=)
 
jhenrikj skrev:
För några år sedan spelade jag golf på Öresunds GK (Landskrona). På morgonen kollade jag DMI och de lovade klart och solsken hela dagen. Det ösregnade i 6 timmar och kom över 50mm. Överlägsna var ordet ;=)
Jo visst blir vi överrumplade, när det kommer från öster...........:wow::O

U137, var också en sådan händelse.....
 
tallmilan skrev:
Lite taskigt att jämföra äpplen med päron.

yr.no hämtar data från många ställen och sammanställer och sedan presenterar de informationen gratis
SMHI är ett företag som säljer prognoser, man kan se "light versionen" gratis och vill man ha lika bra prognos som yr.no så får man betala för det ...
Nja, detta gäller inte riktigt Sverige.

Yr.no presenterar vädret baserat på en vädermodell som beräknar vädret för alla punkter i ett rutnät med 8 km mellan rutorna, utifrån den rådata de har.

Den modell yr.no använder sig av är mestadels generell, men är också specialutvecklad för norska förhållanden. Exempelvis använder modellen ett inversionsfilter för att klara av att ange vintertemperaturerna då inversion uppstår. Detta är utvecklat för norska förhållanden och är endast påslaget för modellen som används i Norge. I Sverige saknar yr.no inversionsfilter vilket gör att de under kalla vinterdagar kan ha fel på över 10 grader för orter som inte ligger på havsnivå.

Den fina, exklusiva modellen, gäller alltså för yr.no i Norge. I Sverige kan man inte kalla deras modell för mindre light än den smhi.se bjuder på gratis.

Det modellbaserade väder som smhi.se erbjuder (med ungefär samma noggranhet som yr.no) för Sverige är antagligen lite sämre än det vädet yr.no presenterar i Norge, men den modell yr.no använder för Sverige är sannolikt sämre för Sverige än den smhi.se använder sig av för Sverige.

Det fanns ju en tid då smhi.se inte erbjöd automatiska (modellbaserade) prognoser med hög noggrannhet för alla punkter; yr.no var före smhi, men idag har smhi en liknande tjänst.

Yr.no ger vädret timme för timme under de kommande 48 timmarna och sedan var 6:e timme under ytterligare 7 dygn, alltså totalt för 9 dygn.

Smhi.se ger vädret timme för timme under de kommande 30 timmarna och sedan var tredje timme under 24 timmar, sedan var 6:e timme under 60 timmar och sedan var 12:e timme. Totalt ger de en prognos för 10 dygn.

Vädernörd som jag är kollar jag nästan varje dag både yr.no och smhi.se, och min känsla, utan att ha gjort någon undersökning, är att smhi hamnar bättre vad gäller temperaturen för min plats; speciellt nu under den kalla vintern har yr.no missat rätt grovt några gånger.

Det vore ju himla intressant att göra en studie som jämfört prognoserna med resultat över en längre period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.