Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!

Vad jag förstått så är det numera lag på att hus ha dessa sk smartmätare uppsatta? Rätta mig om jag har fel.

Om det är så, kan någon hänvisa mig till lagtext om mätarna?


Mvh
 
Jag antar att du menar fjärravlästa elmätare?

Det är lag, men jag vet inte på rak arm var det står. Smartmätare skulle också kunna tolkas som elmätare med olika taxor under dagen. Det är inte obligatoriskt.
 
Nu vet jag inte riktigt vad det är för smartmätare du funderar på, men om det är elmätaren så finns det ingen direkt lag som säger att det ska finnas en "smartmätare" uppsatt, däremot så är det ett lagkrav att nätägaren ska leverera månadsvis (och i vissa fall även timvis) förbrukningsvärden till kunden.

Men det finns ju ingen lag som säger att man måste ha en elmätare över huvud taget.
 
empularen; ja precis

mexitegel; tack!

Joco_; hm, ok, vad är det isf för en länk jag fått?
 
ja precis? Menade du fjärravläst, eller tidsstyrd?
 
hempularen; ursäkta, menade att svara på din fråga, dvs: fjärravlästa elmätare
 
looren skrev:
Joco_; hm, ok, vad är det isf för en länk jag fått?
Vad jag menar är att bara för att man har ett hus så innebär ju inte det att det finns en lag som säger att det måste sitta en elmätare i huset, man kan ju t ex välja att inte vara uppkopplad till elnätet.


Jag funderar lite på vad det är som ligger till grund för din fråga, är det "storebror"-perspektivet du funderar på, eller handlar det om sjukdom, exempelvis elöverkänslighet?
 
Joco_; är det verkligen så? Jag har hört att man inte får vara folkbokförd på en adress som inte har el indraget- det är dock inget jag kollat upp.

Det är lite av alla aspekter du nämner. Jag använder inget trådlöst alls (telefoner, mobiltelefoner, nätverk, bt etc), och har inte gjort på många år. Liter inte på industrin och den enorma lobbying som pågår, och det är lite därför jag nu tänkte flytta utanför stan till hus inom kort för att komma iväg från mycket av den em smog som finns när man exempelvis bor i bostadsrätt/hyresrätt.
Men att den trådlösa enheten kan användas på olika sätt 'spionera' i hemmet genom nya produkter som byggs för dessa trådlösa mätare är ju en annan sak, och så klart högst otrevligt.
 
Man måste givetvis inte ha el där man är folkbokförd, vilka dumheter.

Inte heller är elmätaren trådlös, och givetvis kan den inte spionera på folk. Hur skulle det gå till??
 
Ok, jag har fått uppfattningen att de flesta elnätsbolag är ganska medgörliga i fall som ovan, och det är nog inte helt omöjligt att lösa ditt problem. Eventuellt så får man kanske bekosta ett mätarbyte för några tusenlappar och få tillbaka en "gammal" mekanisk mätare. Dock så kvarstår ju bolagets krav att ha månadsavläsningar, vilket troligtvis innebär att de skriver ett avtal med dig att du själv måste rapportera dessa värden till dom varje månad.

Ring till ditt nätbolag och fråga.

Om vi ser till förordningen ovan så tolkar jag att den avser anläggningar som är över 63A och därmed så faller merparten av bostäder ur den förordningen. Jag har för mig att det är månadsavläsning som är det allmänna kravet, och timinsamling om kunden önskar det.
 
mycke_nu; google.com, sök, läs! det är en diskussion för sig själv, och inget jag kommit för att diskutera om.

Joco_; hade varit underbart om det gick att lösa, även om det kostar några tusenlappar.
jag ska definitivt ringa och kolla med dem, tackar så hjärtligt för svaret :) you made my day!
 
Den som oroar sig för att privatlivet skall synas av myndigheterna bör lämpligen sluta fundera på elmätaren och istället koppla bort sin dator från internet, slå den i tusen bitar och begrava dessa på olika ställen i skogen.
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Jag har raderat en del Off topic inlägg från tråden. Och stängt tråden, jag uppfattar att trådskaparen har fått svar.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.