Hej.

Jag ser inte denna fråga besvarad någonstans.

Jag har månadsavtal (genomsnitt) på rörligt pris. Idag var de och bytte elmätaren till en smartmätare. Blir man automatiskt ansluten till timpris nu? Det är sjukt luddigt. Har Eon och Telge Energi. Står inget om det på någons hemsida
 
Du ska kontakta Eon och se till att dom inte ändrar till timavläst.
Telge är dumma, dom använder det underlag dom får från Eon att debitera efter, dom klarar inte av att själva bestämma.

Det är ditt nätbolag som kan byta till månadsavläsning. Nätbolaget har däremot ingen skyldighet att byta från timavläsning till månadsavläsning. Olika nätbolag hanterar begäran om avläsningsbyte på olika sätt. Du kan kontakta ditt nätbolag och be dem ändra till månadsavläsning. Om du är osäker på vilket som är ditt nätbolag kan du hitta ditt nätbolag här. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att skicka en begäran om byte till månadsavläsning. Tyvärr har vi däremot ingen möjlighet att följa upp förfrågan.
https://telgeenergi.se/bestall-el/valj-ratt-elavtal/manadspris-eller-timpris/
 
D Dilato skrev:
Du ska kontakta Eon och se till att dom inte ändrar till timavläst.
Telge är dumma, dom använder det underlag dom får från Eon att debitera efter, dom klarar inte av att själva bestämma.

Det är ditt nätbolag som kan byta till månadsavläsning. Nätbolaget har däremot ingen skyldighet att byta från timavläsning till månadsavläsning. Olika nätbolag hanterar begäran om avläsningsbyte på olika sätt. Du kan kontakta ditt nätbolag och be dem ändra till månadsavläsning. Om du är osäker på vilket som är ditt nätbolag kan du hitta ditt nätbolag här. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att skicka en begäran om byte till månadsavläsning. Tyvärr har vi däremot ingen möjlighet att följa upp förfrågan.
[länk]
Ok. Tack för svar. Enormt svårt att förstå vad som gäller
 
Nej, förmodligen inte (men kanske bäst att kolla upp), men med en smart mätare så kan du följa din förbrukning (och din produktion om du har solceller) i realtid om du vill. Och på så sätt kanske hitta eltjuvar i ditt hem.

En smart mätare brukar ha en så kallad HAN-port där du kan koppla in en en elmätare som du kan kolla på i din mobil.

Elmätaren jag har heter Pulse och i Tibber-appen (jag är inte längre kund där, vi hade timpris i 1,5 år men bytte sedan tillbaka) kan jag kolla hur min förbrukning ser ut just nu.
 
  • Hand håller en fjärrkontroll mot en el-fördelningsenhet med kablar och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över energiförbrukning i watt, aktuell förbrukning, dagens energikonsumtion, och spikar under dygnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant. Det var en hyfsat detaljerad graf. Borde väl gå att se utan en mobilapp. Finns det inte sådana som loggar via wifi till en vanlig dator?
 
Jag tror tyvärr inte att de smarta mätarna varken har ethernetuttag eller wifi inbyggt. Detta var sannolikt ett misstag när smarta mätare handlades upp för några år sedan.

Om man vill vara konspiratorisk så kan man säga att varken elbolagen eller myndigheterna vill att vi ska ha stenkoll på vår förbrukning eftersom de tjänar på att vi ej har koll.
 
Hanatsu Hanatsu skrev:
Intressant. Det var en hyfsat detaljerad graf. Borde väl gå att se utan en mobilapp. Finns det inte sådana som loggar via wifi till en vanlig dator?
Tibber Pulse loggar till molnet, så datat går att se från olika ställen eller importera automatiskt i t ex Home Assistant eller annat system.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.