En ny villa är ju befriad från fastighetsskatt första 5 åren och därefter 5 år halverad skatt.
Betyder detta att de flesta hus blir färsigställda i början på året? Om huset är klart i oktober kanske man skall vänta med sista spiken till januari året efter.
Hur slår skattereglerna?
 
är väl inte helt enkelt att välja/planera precis när huset skall stå klart heller, vi har fått skjuta på tidsplanen en del redan, och eftersom kreditivet kommer att stå och ticka ränta så tänker då inte jag vänta med någon sista spik när huset väl är beboeligt
 
Man har alltid tio hela år med reducerad skatt så det spelar nog inte så stor roll.
 
Om man aldrig kan ta upp en liknande fråga igen så skulle ju detta forum självdö. Det mesta är väl diskuterat tidigare men det kommer väl fram nya regler, synpunkter etc.
 
Man har alltid tio hela år med reducerad skatt så det spelar nog inte så stor roll.
Det beror väl på vad man menar med "inte så stor roll".
Ja, du har alltid 5 hela år utan fastighetsskatt och 5 år med halverad.

Men om huset står klart i februari så får man ju betala betydligt mindre fastighetsskatt det året. Medan om det är klart i december så börjar de skattefria åren med en gång i januari. Man "förlorar" då ett år med låg f-skatt i min mening. ;D

 
Det är helt riktigt att du får ett "extra" år med skatt endast på fastigheten, inte på byggnaden. Fast för de allra flesta kostar nog kreditivet betydligt mer då det ofta är högre ränta på det än det är på bostadslånen. Sen kanske man har en kostnad för sin gamla bostad också. Men det är ju bara att räkna på det så ser man vad som är bäst. :)
 
Det var just denna diskussion jag eftersträvade. Skalll man "sega sig" över årsskiftet eller ej.
 
Hej 0840!

Se mitt inlägg bara som ett tips.

Mvh

Calle
 
Om det blir regeringsskifte nästa år, kan fastighetsskattten upphöra helt med omedelbar verkan. Hur blir det då med de förmånliga reglerna för nybyggen (5+5 år)?

För min del tycker jag att viss fastighetsbeskattning kan få ligga kvar, men gärna en minskad reavinstskatt istället.

/eva
 
Eva_Sthlm skrev:
Om det blir regeringsskifte nästa år, kan fastighetsskattten upphöra helt med omedelbar verkan. Hur blir det då med de förmånliga reglerna för nybyggen (5+5 år)?

För min del tycker jag att viss fastighetsbeskattning kan få ligga kvar, men gärna en minskad reavinstskatt istället.

/eva
Tror att den chansen/risken är minimal. En sänkning av fastighetsskatten skulle medföra stora uteblivna intäkter för staten. Jag tror inte att man skulle våga ta bort fastighetsskatten även om den är impopulär.

mvh
David
 
Nej men man kan minska den i steg 1 med de dolda höjningar som nu genomförs i form av höjda taxeringsvärden.

Sedan bör den vara platt och kanske relaterad till enkom bostadsyta.....områden med höga värden skall inte drabbas hårdare pga att priserna går upp.

Men som med allt annat i lilla Sverige så kramas skattepengar ur oss utan att det ifrågasätts!

Men nu är det på gränsen till politik och jag måste som moderator lägga bann på mig. ;)
 
Calle A.

De e lugnt//0840
 
Fast för de allra flesta kostar nog kreditivet betydligt mer då det ofta är högre ränta på det än det är på bostadslånen. Sen kanske man har en kostnad för sin gamla bostad också

Nej, man kanske inte tjänar på det om man "förhalar" pågående byggnation...!
Men om man nu KAN planera när huset är klart så finns det ju vissa fördelar att få huset klart på "rätt sida om nyårsafton". ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.