Hej!

Var idag och tittade på ett fritidshus (gammalt torp) som vi tänkt köpa och renovera. Planen var att vi kunde bo här året om nu (när renoveringen var klar) och senare ha det som sommarstuga om vi skulle vilja flytta tillbaka till min hemort för något år, eller flytta genom arbetet. Därefter var planen att vi senare kunde flytta tillbaka och bygga ett större hus i andra ändan av tomten och ha fritidshuset som gästhus/kontor.

När vi idag var och tittade på huset såg vi att stora delar var mögelskadade, i princip hela huset, och då vi beräknat att renoveringen skulle gå på runt 500.000 blir det nu snarare 1 miljon och känns allt för riskabelt med risk för att möglet kommer tillbaka. För den summan kan vi lika gärna bygga ett nytt hus.

Men tomten och läget var UNDERBART, verkligen det vi drömt om, och det skulle passa dessutom perfekt om två-tre år när det är dags för barn. Dock står vi nu och funderar: Om vi köper det för tomten, vad är smartast att bygga?

1. Att bygga en stor villa nu känns inte så smart eftersom vi inte är mer än två vuxna och vill ha råd att ha kvar det även om vi behöver flytta något år (dyrt med två fullutrustade boenden samtidigt).

2. Att bygga något väldigt litet och sedan bygga något större - som planen var först, känns inte helt genomförbarnt eftersom ett nybyggt hus kostar runt en mille även om det är av den mindre storleken.

3. Att bygga något i någon mellanstorlek och sedan bygga ut känns också lite smått tråkigt. Om man nu har möjlighet att bygga eget vill man ju gärna ha en enhetlig genomtänkt planritning från början.

Hur hade ni tänkt? Skall prata med banken igen nu i veckan och känns bäst att ha en hum om vad vi vill göra då.
 
Kanske skall tillägga att minsta möjliga innefattar: ett badrum, ett sovrum, kök, vardagsrum och arbetsrum. 70kvm kanske.

Vi kan minska priset genom att måla, lägga golv, möjligtvis tak själva och har även en vän som är elektriker men övrigt behöver vi byggfirma till.
 
Tja, hur mycket pengar har ni?
 
Jag hade byggt 100-110kvm med planlösning så man enkelt sen kan bygga ut huset antingen genom att förlänga eller bygga i vinkel och planera så att övergången blir smart och naturlig för om/när familjen ska byggas ut så har man redan en färdig plan och ritningar för utbyggnaden som ska husera extra sovrum.

Det är ju pengarna som styr, hur mycket ska ni lägga?
 
Mikael_L
Hur många barn blir det då, när det väl blir dags? ;)

Jag tror att man kan bygga väldigt mycket användbart hus på ca 120m2 boyta. Men man får ju givetvis inte extra allt då. Rummen kan inte bli överdådigt stora, planlösningen måste rigoröst pressas för maximal yteffektivitet. Utrycket "kill your darlings" kommer för mig, många blir tvungna att avstå ifrån en massa "nödvändiga" finesser planlösningen.

Men jag är ganska säker på att det går att få ett bra och sunt hus och fint hus på mycket färre kvadratmeter än vad många bygger på idag.

En duktig arkitekt kan trolla fram många nyttiga kvm. Men å andra sidan finns det säkert en massa som inte klarar av det, svårt att hitta den rätte, typ. :)

En variant är att ni bygger med oinredd övervåning.
Bygga ut hus på marknivån är jag generellt skeptisk till, av flera skäl. Men visst går det, fast det finns många svårigheter förborgade med detta. Både byggnadstekniska likväl som utseendemässiga.
 
1½ plansvilla med oinredd övervåning kanske? Då kan man inreda övervåningen när behov av fler sovrum uppstår. Kanske när första barnen blir ett år?
 
1,5 plans med oinredd övervåning låter som en bra kompromiss.

Då borde ni inte behöva gå ner så mkt i rumsstorlek heller, möjligtvis att ni får leva med ett litet badrum till en början om planen är att ha det stora på övervåningen sen där alla sovrummen kommer ligga.

//Nybyggare
http://vartvillabygge.blogspot.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.