Hej, vi skall göra om tvättstugan och vill få till den mest praktiska lösningen på smutstvättförvaring. Välkomna med synpunkter och förbättringar på min ide.

Jag vill sortera tvätten direkt i olika kärl, så man slipper sorteringsmomentet innan man stoppar det i maskinen. Jag är inne på ett 60 cm högskåp (IKEA köksskåp) med trådbackar, där varje trådback måste rymma minst en tvättmaskin räknat i "smutstvättvolym". Skåpet skall stå bredvid TM. (Tveksam till om IKEAs trådkorgar är tillräckligt stora dock)

När korgen är full är det dags att köra en maskin, och då tar man ut backen och laddar TM.

Bättre idéer någon?!
 
K
Det finns ju olika djupa trådbackar. Jag har ELFA-trådkorgar i garderoberna och den djupaste är väl ca 15 cm djup. Jag tvivlar dock på att en full sån fyller en maskin. Om man tänker att man fyller den med ovikt tvätt.
 
Vi hade samma problem och köpte tre stycken snygga vita Knodd tunnor på ikea (40l)

Helt vitt 60c
Ganska vitt 60c
Mörkt 60c

Dessutom köpte vi en lite större Knodd (68l) där vi lägger allt övrigt. I den stora tunnan hamnar förståss mycket udda saker och öppnas mestadels för att lägga i mer, sällan för att ta ut något...

Vi har de tre tunnorna som en inredningsdetalj i sovrummet i stället för i tvättstugan.
 
Jag har köpt IKEAs billigaste tvättsäckar, tre blå och tre vita. Vi har vardera en blå och en vit i sovrummet, i badrummet och i tvättstugan. Vitt för 60 grader, blått för 40 grader. Vi valde den lösningen eftersom vi bägge är rätt så odiciplinerade vad gäller smutstvättens placerande, men är det nära till tvättkorgen hamnar det där.

Färgerna får man sortera, men det fungerar rätt så bra när man tar en tvättdag och tömmer säckarna i tvättstugan.
 
Vi har som du själv föreslår ett högskåp med trådbackar, 4 st, i vilka vi sorterar smutstvätten direkt. Hur mycket som ryms i backarna avgörs av vilket avstånd du har mellan dem. Jag tycker att systemet fungerar helt ok för oss iaf.
 
Vi skall ha tvättmaskin och torktumlare i arbetshöjd. Verkar vara 30cm från golv. Först hade jag en bild framför mig att man skulle kunna ha trådbackar under maskinerna, men man har det inte på 90 cm höjd...

Vi funderar på att sätta skåp ovanför maskinerna, med ett smutsinkast framtill upptill. Och att skåpbotten är vinklad framåt. När man öppnar skåpdörren faller tvätten ned på golvet och man kan lasta in och göra ytterligare sortering om så behövs. Är inte helt övertygad, vad tror ni kan det fungera? Man skulle kunna ha smalare skåp än 60, så borde man få plats med åtminstone 3 skåp/sorteringar. Idén kom fram i och med att vi ville utnyttja utrymmet ovanför maskinerna istället för under.
 
Om jag hade haft både plats och pengar: 2 st tvättmaskiner, en för vitt och en för kulört. Inga tvättkorgar.

I verkligheten: En maskin och en tvättkorg. Vitt dumpas i den ena, kulört i den andra. Kör när det blir fullt någonstans.

Ren tvätt förvaras i torktumlaren..
 
vi har en garderob i tvättstugan där tvätten sorteras i vikbara plastbackar som står på hyllplan, systemet har vi använt i många år och funkar bra. Barnen sköter oftast sorteringen själva oxså. Bara att ta ut den som är full och lasta i maskinen. Det kostade inte mycket heller, plastbackar 3 för en hundring och garderoben 500 :-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.