Hej

Vi funderar på en tomt men den har begränsningen max 150m2 bruttoarea.
Måste ha ett varmgarage inom det, 25-30m2 invändigt.

Antar att vidbyggt garage är smartast för då slipper man räkna arenan på anslutande vägg.
Och 1/2 plan uppe.

Sökt men inte hittat så många pakethus som uppfyller detta.

Har ni något tips på pakethus ?

Mvh
/David
 
Det finns väl massor med hus som passar inom dina ramar.
Tex. https://www.alvsbyhus.se/hus/honer/

Nu menar jag inte att du skall köpa just ett Ä-hus, men vad är egentligen problemet?
 
  • Gilla
Judemåns
  • Laddar…
För att få så mycket golvyta som möjligt.
Tex takhöjden i ett 1/2 plan.
Att inte räkna in hela ytan i bruttoarean.
 
Jag förstår inte.

Vad menar du med bruttoarea?
Byggarea brukar vara det som stipuleras.
Om det skall inkludera garage så är det väl bara att räkna.
Har du problem med takhöjden i ett 1,5 planshus, så finns det ju 1,75 plans och tvåplans.
Vilken höjd på huset tillåts?

Nej, jag begriper inte riktigt vad du är ute efter.
 
Källare?

Vad sägs om att bygga en stor källare istället för platta på mark? Då får du lätt in ett garage, annan förvaring och tvättstuga/teknikrum samtidigt som du maximerar kvarvarande tomt och kan använda all boyta till vanliga rum.
 
Kommunerna sätter upp regler för byggnader i ett område. Och då bestämms en bruttoarea för att begränsa storleken på byggnationerna.

På de tomter jag har kollat på finns alltid ett max bruttoarea satt.

Och vad jag har googlat så räknas även källare, garage och våningsplan över 190 takhöjd in i bruttoarean.
Det jag är ute efter är ett hus som ger så mycket utrymme som möjligt på 150m2 bruttoarea, jag kan tyvärr inte leva utan varmgarage då jag pysslar med MC och snöskoter. Och minimum på varmgaraget är 25-30m2.

I Bruttoarean räknas arean inom ytterväggarna konstigt nog. Dvs isoleringen räknas in.
Dock inte för 1/2 plan, tex övervåning. Där räknas bruttoarean på samma sätt som boytan. Dvs ytan som är minst 190 hög plus 60 cm åt båda hållen.

Tex skulle man kunna ha hur stora våningsplan som helst bara dom inte är över 190 cm i takhöjd. Men det ska ju gå att bo i lokalen också.

Det går förståss att rita och bygga ett lösvirkeshus med ett pakethus blir blilligare och snabbare.
 
Intressant!
Det innebär alltså att myndigheterna inte uppmuntrar god isolering, för den minskar ju den tillgängliga boarean, då ytterväggarna räknas in i bruttoarean. Håhåjaja.

Tack för lektionen :)
 
Var till kommunens bygglov och fick lite mer info om bygglovskraven.

Bruttoaren ska vara max 150 m2. På enplanshus all yta inom utterväggarna utsida. På halvplan räknas som när man räknar bo och biarea.

Hade tänkt vara smart och göra halvplan och då får man del av våningsytan som bi-area och då räknas den inte in i bruttoarean.

Men det finns ett aber till och det är att byggnadshöjden inte får överskriva 5m från mark till nock.
Det är svårt hitta ett pakethus med de måtten. Eller det kanske inte ens är möjligt bygga ett lösvirkes med de krqven ?

Vet någon ?

Mvh
 
Kommun vill bara ha enplanshus där. Bygg ett 150kvm sen atterfalla in ett 25kvm garage
 
Det lutar åt det.
 
Det blir ett ahus vinga och attefallsgarage. Samt 36 m2 carport med loft
Carporten får vara 6 m nockhöjd konstigt nog.
huset 5 m.

Då får vi 140 boyta ( de tog 4,4% avvikelse).
Plus 22m2 yta i garage plus 36m2 golvyta i carportloftet. Plus carporten.
och en 15m2 frigge.

213 m2 yta i byggnader plus
36m2 carport. Det blev riktigt bra ändå.


+
 
Varför sätter kommunen begränsningar på bruttoarean? Jag har för mig att vi bara hade restriktioner på BYA och höjd och jag minns inte att bruttoarean nämndes. Men jag såklart ha fel.
 
Säkert olika det där, men när vi fick en ny detaljplan (Göteborg väster) angav de i varje fall max byggarea till 250m2 brutto per plan, med vårt välisolerade hus försvann sisådär 35m2 i boarea till ytterväggarna...

Med en liten bruttoarea slår det alltså rätt hårt om man vill isolera.........(vilket man absolut vill)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.