Det finns en uppsjö radiatortermostater för smarta hem och så. I dagsläget vill jag byta på några enstaka radiatorer och inte implementera i något smarta hem system, men gärna att det är möjligt.

Vad är mest prisvärt och vad har du?
 
Jag installerade precis en Elgato Eve Thermo för några dagar sen. Mest bara på "skoj" för att testa lite.
Jag har den ihopkopplat med mitt Apple Homekit men de går att styras fristående med Elgatos app.

Jag vet inte om det är den mest prisvärda men tycker den fungerar bra och var lätt att installera.

https://www.elgato.com/en/eve/eve-thermo
 
  • Gilla
Gri11en och 1 till
  • Laddar…
Ingen annan som har input?
 
Vad vill du uppnå?
 
useless useless skrev:
Vad vill du uppnå?
En smart värmereglering i huset som inte kostar skjortan :)

Värmekällan är fjärrvärme.Idag sitter det olika äldre termostater i respektive rum. Vore fint att kunna styra med app. I vissa rum vill jag ha tempavläsning/reglering från en väggtermostat då det kan bli missvisande om radiatorerna sitter bakom elementskydd och liknande.
MAX! Är det någon som provat det?
 
Med Eve Thermo kan du göra temperaturavläsning från en annan termostat i deras Eve-serie (Eve Degree eller Eve Room). Annars kan man även korrigera temperaturavläsningen från Thermo i appen för att det ska bli mer korrekt temperatur eftersom den sitter så nära själva elementet.
 
G Gri11en skrev:
En smart värmereglering i huset som inte kostar skjortan :)

Värmekällan är fjärrvärme.Idag sitter det olika äldre termostater i respektive rum. Vore fint att kunna styra med app. I vissa rum vill jag ha tempavläsning/reglering från en väggtermostat då det kan bli missvisande om radiatorerna sitter bakom elementskydd och liknande.
MAX! Är det någon som provat det?
Ok. Du vill slippa gå in i rummet, känna efter hur varmt det är och skruva lite på termostaten om det behövs... ;)
 
Jag kör Danfoss Connect på alla radiatorer där jag kan styra allt via en panel eller direkt på termostaten. Man kan låsa knapparna så barnen inte kan ändra i sina rum utan allt styrs i systemet. Detta system snackar även med min Thermia panna.

http://smartheating.danfoss.se/

Övervägde att köra dessa temostater med Z-wave och få in det i hemautomatiken men kom fram till att vissa saker som värme, larm, kameror kanske inte skall hanteras i dessa smartahem system. Men all utveckling går framåt. Jag har värmegolv från LK och har deras styrning med rumstermostater. Även LK har app styrning men det har jag inte. Överväger att köra Danfoss golvvärmestyrning till mitt LK system om man vill slå ihop men å andra sida, vissa saker skall bara fungera och efter något år har man satt värmekurvan och då skall man förhoppningsvis inte skruva mer på system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.