Funderar på att byta ut våra vanliga lås till smarta lås. Har dörren till huset cirka 10 meter från garagedörren. Nån som vet om det finns nåt smart lås som trådlöst gör att båda låsen låser och låser upp samtidigt? Dvs som ett centrallås.
Har du något övrigt vad gäller "smart hem"?
Jag har löst detta med Danalocks Zwave lås och Telldus.
Då låser jag upp alla tre dörrlås hemma med ett klick på mobilen.
Men om du ska göra det med nyckel eller en kodterminal så vet jag inte.
Jag har löst detta med Danalocks Zwave lås och Telldus.
Då låser jag upp alla tre dörrlås hemma med ett klick på mobilen.
Men om du ska göra det med nyckel eller en kodterminal så vet jag inte.
Danalock har väll en "kodterminal" som borde lösa den funktionen.Hannuse skrev:
https://danalock.com/products/danapad-v3
@Hannuse om jag får kapa tråden lite, hur har du det på utsidan av dörren med din lösning. Har du kvar så du kan använda nyckel i nödfall eller tagit bort det helt?
Jag är nämligen själv inne på att använda Danalocks lösning till ett nybygge men är inte helt såld på lösningen än, oroar mig för att man kommer hem med en mobil utan batteri eller att man helt enkelt inte haft mobilen med sig.
Det är lösbart med de flesta hemautomatiseringslösningarna på marknaden. Jag har det med Danalocks ZigBee, men det låset har nackdelen att det inte går att läsa ut låsstatus, så om någon låser upp med vred eller nyckel så kan man inte samordna detta. Av denna anledning så rekommenderar jag inte Danalock, trots att det är ett mycket bra lås i övrigt.
Jag funderar på att lösa problemet med en sensor som får känna av låskolven, men det är ju lite överkurs...
Jag funderar på att lösa problemet med en sensor som får känna av låskolven, men det är ju lite överkurs...
Hej.AntonSandegren skrev:Danalock har väll en "kodterminal" som borde lösa den funktionen.
[länk]
@Hannuse om jag får kapa tråden lite, hur har du det på utsidan av dörren med din lösning. Har du kvar så du kan använda nyckel i nödfall eller tagit bort det helt?
Jag är nämligen själv inne på att använda Danalocks lösning till ett nybygge men är inte helt såld på lösningen än, oroar mig för att man kommer hem med en mobil utan batteri eller att man helt enkelt inte haft mobilen med sig.
Ja, jag har kodterminalen.
Dock är denna inte kompatibel med mitt smarta-hem system, så den öppnar bara ytterdörren.
Möjligheten till nyckel har jag kvar, precis som du säger så är det trist att bli utan batterier, i mobilen eller låset.
Så utan mobilen tar man sig in, men om man slarvar med batteribytet i låset får man använda nyckeln.
Dock får man varningar av låset i god tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du förklara på ett enkelt sätt hur man gör? Var inne och kollade på https://www.home-assistant.io/ men fattar inte riktigt hur man praktiskt sätter upp detta. Tack på förhand!JLyck skrev:
Yale doorman kan man inte lägga in, men däremot August integration som sköter Yale Doorman. Nu har jag iofs L3 med tillhörande Yale Connect.B Bertil H skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är mitt gränssnitt ganska rörigt. Nu har jag inte så många automationer med låset än, bara 3st. Men ser inte hur det inte skulle funka med fler Yale Doorman.
Det fungerar fortfarande bra? Läste på Augusti integrationen att Doorman L3 stod som unsupported devices. Läste någonstans att ringklockan inte fungerar att integrera. Kanske den delen som de tänker på?JLyck skrev:Yale doorman kan man inte lägga in, men däremot August integration som sköter Yale Doorman. Nu har jag iofs L3 med tillhörande Yale Connect.
[bild]
Nu är mitt gränssnitt ganska rörigt. Nu har jag inte så många automationer med låset än, bara 3st. Men ser inte hur det inte skulle funka med fler Yale Doorman.
Rörande Danalock så har jag ett supportärende hos dem om att få notifieringar när man öppnar och stänger låset utanför sitt hemautomatiseringssystem. Jag har även ett ärende hos dem om att de måste utveckla SmartThings Edge driver för den. Det händer väl inte sådär jättemycket runt detta, så jag har med två veckor kvar till SmartThings Groovy-nedstängning börjat byta lösning tillbaka Domoticz (som jag hade kvar för vissa delar bara tidigare) för hemautomatiseringen...
Funkar klockrent. Bort i mellan så tappar connecten wifi, men kommer tillbaka efter 5-10min. Inte försökt med ringklockan iofs, heller inget vi bryr oss om.M mikethebike1 skrev:
Liknande trådar
-
Tvåglasfönster i växthus, fördelar och nackdelar?
Växthus -
Förslag på (smarta) lås till en förenings materiel?
Villalarm & Hemautomation -
Smarta glas för ljusinsläpp till badrum?
Badrum -
Forskare har hackat smarta högtalare med laserpekare
Artikelkommentarer -
Lästips: För- och nackdelar med smarta hemmet
Artikelkommentarer