Är det någon som har nån erfarenhet av Smart Vise från Sjöbergs?
http://www.sjobergs.se/sortiment/hobby/195.php
1338241407-smartkat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag tyvärr inte har någon verkstad/hobbyrum eller ens något "skrotrum" där jag kan ha en arbetsbänk stående så ser detta väldigt lockande ut då den går att fästa på köksbordet eller annat valfritt bord/bänk. I dagsläget så har jag en förmåga att försöka klämma fast trä/plåt/plast-bitar med händerna eller med foten samtidigt som jag ska såga eller fila, och förutom att riskera fingrarna så blir ju resultatet aldrig bra.
Så, någon som har känt på en Smart Vise eller rent av har en hemma? Vad tycker ni om den? Finns det något annat alternativ i samma prisklass? Jag vet att man kan bygga själv men då jag inte har någon arbetsyta så är det svårt att snickra nånting bra...

Alla tips tages tacksamt emot!

/ magnus
 
Kan verkligen rekommendera en B&D Workmate. Min pappa fick en i julklapp -81 och den fungerar än trots hårt slitage!
Använde den senast idag så jag sågade till en bit läkt.
 
Ok, kan också upplysa om att man kan såga en läkt utan snickarbänk. ;-)

/A
 
Den är säkerligen helt suverän, men vad hjälper det när den sitter på ett bord som med största sannolikhet är vinglig
 
  • Gilla
bekin
  • Laddar…
Men, vad svårt ni gör det nu då plötsligt! :)
En sån där bänk från B&D har jag faktiskt inte ens tänkt på. Dels för att det står B&D (har köpt för mkt billigt skräp under åren) och dels för att jag inte förstått vitsen med dom. Har aldrig kollat så pass noga att jag sett att man faktiskt kan klämma fast grejer, har bara sett rappligt ut. Nu, när jag googlat lite, så verkar dom ju faktiskt inte alls så dumma.
Men, sen var det ju den där Triton Superjaws. Alldeles för dyr för hur mkt jag skulle använda den, men reklamfilmerna får det ju att se så enkelt ut. Usch, jag är en försäljares största dröm, alldeles för lättlurad när det gäller roliga prylar...

Jaja, jag ska kolla vidare på såna där mindre bänkar o ser vad jag kan hitta.
Stort tack för hjälpen!
/ magnus
 
Bosch har ju en liknande bänk som den numera klassiska B&D-bänken, om du nu tycker bättre om Bosch... ;)
 
pär h skrev:
Den är säkerligen helt suverän, men vad hjälper det när den sitter på ett bord som med största sannolikhet är vinglig
Du får ju inte bordet på köpet. ;)
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Nu vet jag inte om du gjort slag i saken och köpt men jag är nöjd med mitt Smart Vise. Jag har bultat fast det på en väggfast bänk och enda problemet är väl att det bygger lite i höjd så att arbetsställningen blir väl inte optimal vid tex hyvling. Men kvalitén känns helt ok. Och kan väl också vara ett alternativ om man vill ha en extra tång på så vanliga bänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.