Hej,

Har haft en brytare med 2 knappar varav den ena inte verkar styrt någonting och jag tänkte istället byta till en smart väggbrytare. En viktig grej med dessa brytare är att själva "brytaren" ska ju altlid ha ström påslagen då den har WiFi mm och hela tiden behöver bli matad med ström. Jag vet inte om mina kablar är felmärkta men bifogat ser ni hur den gamla brytaren var kopplad och hur jag försökt koppla in den nya, det verkar inte som att den nya får någon ström alls då dioden inte lyser.
 
  • Gamla väggströmbrytare utan frontplatta, öppnad och visar anslutna kablar märkta i rött 'BLÅ', 'BRUN', 'SVART', 'GUL/GRÖN'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart väggbrytare under installation med exponerade kablar och synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt och kollat vilken som är fas respektive tändtråd? Är en bra början annars :)

Edit: Och är blå verkligen nolla här? Vad är det för "smart" brytare? Modell?
 
Sannolikt så saknas neutralledare vid brytaren och då kommer inte brytaren att fungera.
Mät och ta reda på hur det hänger samman. Nu kopplar du bara på känn, vilket inte är bra.
 
P Pöz skrev:
Har du mätt och kollat vilken som är fas respektive tändtråd? Är en bra början annars :)
Jag har en spänningspenna, är det bara sätta den mot varje tråd och se på vilken det lyser? Jag förmodar att tändtråden är den bruna då den sitter kopplat till den knappen på den gamla brytaren som styr lampan.
 
P Pöz skrev:
Har du mätt och kollat vilken som är fas respektive tändtråd? Är en bra början annars :)

Edit: Och är blå verkligen nolla här? Vad är det för "smart" brytare? Modell?
Det är en sån här
https://www.styrahem.se/p/443?gclid..._HXZBjnTnVf9VdC_ATMKa7fgvZCfAUXRoC6toQAvD_BwE

Står ju klart och tydligt att den kräver en neutral men med tanke på att den blåa ledaren bara satt fastskruvad på den andra knappen så förmodar jag att den inte hade någon funktion, typ att någon kopplat den så istället för att skydda ledaren eller något... misstänker alltså att jag inte har någon neutral
 
Den blå ledaren, är det verklig nolla?
Eller är det en tändtråd.
Man får titta i dosan som kabeln kommer ifrån.
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Jag har en spänningspenna, är det bara sätta den mot varje tråd och se på vilken det lyser? Jag förmodar att tändtråden är den bruna då den sitter kopplat till den knappen på den gamla brytaren som styr lampan.
Ja men det är ju inte rätt, mäta är det bästa!
Har du brun som tändtråd så har du kopplat sonoff fel som det ser ut på din andra bild

P PetrusLingonsylt skrev:
Det är en sån här
[länk]

Står ju klart och tydligt att den kräver en neutral men med tanke på att den blåa ledaren bara satt fastskruvad på den andra knappen så förmodar jag att den inte hade någon funktion, typ att någon kopplat den så istället för att skydda ledaren eller något... misstänker alltså att jag inte har någon neutral
Då behöver du kolla närmsta kopplingsdosa vart den blå ledaren tar vägen
 
P Pöz skrev:
Ja men det är ju inte rätt, mäta är det bästa!
Har du brun som tändtråd så har du kopplat sonoff fel som det ser ut på din andra bild



Då behöver du kolla närmsta kopplingsdosa vart den blå ledaren tar vägen
Absolut, brun bör vara L out då det är den som styrt brytaren innan men förmodar att mitt problem är avsaknaden av Neutral ändå för att själva brytarens diod bör ju lysa oavsett om man kopplat in tändtråd eller inte
 
Du säger ju att strömbrytaren har två vippor där den ena inte verkar ha någon funktion. Då kan blå omöjligen vara en neutralledare för annars skulle det blivit kortslutning. Man kan tyvärr aldrig lita på färger, inte ens blå och grön/gul, utan man måste alltid kontrollera hur det är kopplat innan man gör några ändringar. Man kopplar aldrig på chans. Blå tändtråd är (tyvärr) tillåten i kabel som inte har någon neutralledare och där förväxling inte är möjlig.... Så använd dina hypoteser för att kontrollera vad som är vad, och koppla sedan inte pucken korrekt från början. Du kan inte använda din "penna" då den bara ger en indikation på spänning, inte vad ledaren har för funktion. Men du kan använda den som komplement.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Är den gamla knappen en kronomkopplare? Dvs två knappar bredvid varandra? I så fall har du kanske FAS+TÄNDTRÅD+TÄNDTRÅD och anledningen till att du inte "saknat" den andra knappen är att du bara utnyttjar en tändning i uttaget?

Var tar den utanpåliggande kabeln som går in i brytaren vägen? Dosa?
 
niclas_e niclas_e skrev:
Är den gamla knappen en kronomkopplare? Dvs två knappar bredvid varandra? I så fall har du kanske FAS+TÄNDTRÅD+TÄNDTRÅD och anledningen till att du inte "saknat" den andra knappen är att du bara utnyttjar en tändning i uttaget?

Var tar den utanpåliggande kabeln som går in i brytaren vägen? Dosa?
Hej, ja det är 2 knappar varav jag inte kunnat hitta vilken funktion den ena har. Den utanpåliggande kabeln som går in i brytaren går in i en dosa på väggen ja

Väggmonterad ljusbrytare med två knappar och en synlig kabel som leder in i brytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad strömbrytare med en utanpåliggande kabel och en dosa ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.