Hej!

Jag har ett hus med:

Källare: 100 m2 golvvärme (vissa rum har ingen värme alls men funkar bra ändå)
Basplan: 85m2 golvvärme
Övervåning: 75m2 radiatorer

Allt värms upp med en IVT greenline bergvärmepump (typ 12 år gammal).
Jag har inga termostater utöver en utegivare.(om ingen finns osynligt någonstans)

Skulle vilja skaffa en smart termostat av något slag som dels:

• Gör att man kan skriva in exakt temp man vill ha utan behöva pilla med värden i pannan.
• Är uppkopplad mot vädertjänster så att systemet kan ha framförhållning så att det inte blir kallt ett dygn eller två när det blir kallt snabbt. VI har väldigt mycket fönster längs en sida av huset vilket också värmer upp mycket vid sol.
• Gärna har koll på elpriset så att den automatiserar efter elpriset också.
• Lätt att via app osv ändra om man är på semester etc...

Finns det något som passar för detta? Läst om Ngenic Tune men är den uppkopplad mot vädertjänster? Dessutom har den ett abonnemang vilket man ju helst vill slippa.

Vad skall jag ha?
 
Hej! Med värmepump ska man köra med de flesta termostater alltid på max för att värmepumpens funktion inte ska äventyras och den får sämre reglering och verkningsgrad. Den behöver alltid ett bra flöde i värmesystemet. Det gäller att ställa in värmekurvan så bra det bara går så den håller en jämn temperatur i huset. Är det för varmt i sovrummen kan man ställa ner ett fåtal termostater just där men bättre om man t.ex. kan ändra ventilens förinställning så flödet alltid minskas något i dessa radiatorer. Vill man absolut köra med termostater kan man installera en stor arbetstank på 200-300 liter beroende på värmepumpen effekt. Sedan en extra cirkulationspump. Då är inte värmepumpen längre beroende av flödet i värmesystemet utan kan alltid dumpa sin värme i tanken. En s.k. bypass kan också lösa problemet i viss mån men inte om man t.ex. bara vill ha värme på en mindre yta såsom golvvärme i badrummen under sommaren.

Tänk på att golvvärme är värmetrögt och det tar lång tid innan en ändring av värmen får effekt. Upplever man att det alltid blir för varmt i huset soliga dagar kan man sätta utegivaren på söderväggen av huset i solen så värmepumpen reglerar ner framledningstemperaturen så snart den känner att temperaturen börjar stiga men det kan å andra sidan bli kallt nere i källaren då och i rum på norrsidan av huset. Med arbetstank kan man som sagt köra med termostater. Känner bara till Ngenic Tune som smart termostat för det du beskriver men är inte insatt i detalj.
 
Om man inte har termostater på golvvärmen så kan man om det finns utgång på vp pumpen sätta in innegivare som reglerar ner framledningstempen då det blir varmare inne. Har själv det å man märker när solen ligger på så här på våren att det inte går ut så mycket värme på värmesystemet
 
T.ex. NIBE rekommenderar inte att man kör med innegivare till värmepumpen vid golvvärme eftersom det är så värmetrögt. Värmeregleringen kan fungera dåligt med eftersläpning. Det är ju också en risk med termostater men då blir ju regleringen för varje rum åtminstone.

Man ska också tänka på att en värmepump fungerar bäst av att arbeta med så låg framledningstemperatur som möjligt och kontinuerligt när det finns värmebehov. Stänger man av den ett antal timmar så tvingas den sedan jobba med en högre temperatur och kanske även ta hjälp av el-patronen på vintern för att komma ifatt med värmen och hålla ca 21° i huset. För varje grad högre framledningstemperatur förlorar man ca 3% av verkningsgraden. Det är ganska komplext att styra utifrån el-priset och tror man i första hand ska förlita sig på tillverkarens lösning för smart price adaption i styrsystemet om det finns för den värmepump man har.
 
Hej!

Uttryckte mig kanske slavrigt. Har bra tempertur och alla rdiatortermostater står på max.

Det är ju egentligen en givare jag är ute efter.
Och en sådan som är uppkopplad mot vädertjänster / prognoser så att man hela tiden ligger steget före och slipper eftersläpning på temperaturen.

vad ska jag ha där?

gärna ensom är uppkopplad mot elpriser.
 
Ingen som vet något om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.