Tyvärr läste jag att det kan finnas Asbets i gammalt kutterspån. Synd eftersom jag jag tidigare redan andats in massa damm från vinden när jag tidigare skulle gräva bort en del spån för en liten installation.

Nu undrar jag om man möjligen kan "trycka igenom" VP-rör under spånet utan att behöva gräva upp allt? (Först plugga igen rör-hålet). Är spånet för hårt packat så skulle man kanske kunna stadga upp röret genom att tejpa ihop två stycken för bättre penetrering?

(P3 andningsmask duger egentligen bara för provtagning av asbets, inte för arbete med asbets)
 
Verkar otroligt att det skulle vara asbest i kutterspånen. Det finns inte på risklistorna jag har läst.

Om det nu är det så går det inte trycka VP-rör, men det går att trycka armeringsjärn som sedan används för att dra igenom VP-röret. Men om du är där och rör om så bör du ändå ha mask...
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Verkar otroligt att det skulle vara asbest i kutterspånen. Det finns inte på risklistorna jag har läst.

Om det nu är det så går det inte trycka VP-rör, men det går att trycka armeringsjärn som sedan används för att dra igenom VP-röret. Men om du är där och rör om så bör du ändå ha mask...
Är detta med areringsjärn en beprövad metod? :) Jag förstår principen men undrar hur mycke järnet kan flexa så att jag kan få en fin båge från ingångsnivå ner till botten mot underlaget. Jag får väl testa om det behövs :)

Läste faktiskt här på forumet en kille som efter test hade fått provustlag på asbest i sitt kutterspån. Jag tror det kommer från att man på brädgårdarna målade/sprayade asbest-kemikalier för att virket inte skulle få påväxt. Dock finner jag endast mycket lite info om detta och inte vanligen på "varningslistorna" Fann nu också detta :

Text som beskriver tjänster för borttagning av gammal isolering och farliga ämnen såsom asbest med hjälp av torrsugning i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle gissa att det var från ett tak av eternitplattor där man borrar för att fästa dem eller förvarat extra plattor på vinden?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Håll det enkelt.

Är du orolig är det väl enklast att du skickar in en näve spån på analys. Ger det inget utslag så behöver du ju inte krångla till det i onödan.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Håll det enkelt.

Är du orolig är det väl enklast att du skickar in en näve spån på analys. Ger det inget utslag så behöver du ju inte krångla till det i onödan.
Nä jag är inte så jätteorolig, och ville helst inte denna tråd skulle handla om Asbets, utan hur jag förlägger rör smart :) Jag kan ju även spara tid genom att inte behöva gräva upp massa spån.
 
Några tankar, om kutterspånet är så hårt packat att det är svårt att dra rören genom dem är det kanske inte dumt att röra runt med en spade eller något i alla fall (dock med mask, asbest eller inte). Isoleringsförmågan lär vara kraftigt försämrad om det år så hårt packat.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nja, löst fluffat kuttersån isolerar sämre än packat (per längdenhet i tjocklek iofs då)
Fluffigt kutterspån (eller minerallull etc) har större andel värmeförluster i form av både konvektion samt strålning.

MEN, det är ju om tanken är att det finns en viss isoleringstjocklek man fyller med antingen välpackat eller fluffigt.
Om det istället finns en viss mängd material, och tjockleken blir sen vad den blir, ja då är det inte alls säkert att det packade isolerar bättre, utom extremfallen i randområdet så är det nog som du säger, lite bättre med åtminstone en del fluff.
Men är det dragit på vinden, så kanske fluff blir sämre - igen ...

Inte så lätt det där, helt enkelt.
 
Mikael_L
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Tyvärr läste jag att det kan finnas Asbets i gammalt kutterspån. Synd eftersom jag jag tidigare redan andats in massa damm från vinden när jag tidigare skulle gräva bort en del spån för en liten installation.

Nu undrar jag om man möjligen kan "trycka igenom" VP-rör under spånet utan att behöva gräva upp allt? (Först plugga igen rör-hålet). Är spånet för hårt packat så skulle man kanske kunna stadga upp röret genom att tejpa ihop två stycken för bättre penetrering?

(P3 andningsmask duger egentligen bara för provtagning av asbets, inte för arbete med asbets)
Du får helt enkelt prova trycka genom ett VP-rör, jag tror ingen kan säga något.
Eller det är klart att man kan. Jag kan t.ex. säga att det är inga problem, sen när du försöker så går det inte alls. :D

Skulle det kunna vara smart att tälja till en lite träplugg, med en spets, som tejpas fast ordentligt i änden på VP-röret, så det blir lättare att pressa genom?
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får helt enkelt prova trycka genom ett VP-rör, jag tror ingen kan säga något.
Eller det är klart att man kan. Jag kan t.ex. säga att det är inga problem, sen när du försöker så går det inte alls. :D

Skulle det kunna vara smart att tälja till en lite träplugg, med en spets, som tejpas fast ordentligt i änden på VP-röret, så det blir lättare att pressa genom?
Hade samma tanke att sätta igen "hålet" för att underlätta. En spets ännu bättre. Får tälja till något.
 
Är det kutterspån så är det enkelt att trycka igenom ett vp-rör. Kutterspån är ju nästan bara luft. Är det sågspån blir det svårare.
Angående asbest så är allt möjligt i ett gammalt hus. Om man t.ex sågat till ventilationsrör av eternit där. Men "asbestkemikalier" som träskydd har du nog fått om bakfoten.
Jag hittade bitar av asbestpapp i spånet, troligen från när man satte sånt på murstocken innan den brädkläddes. Det är svårt att veta vad de sysslat med tidigare i gamla hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.