Hej,

Ska sätta täckskivor ovan kök. Något bra sätt att göra detta eftersom det inte går att skruva där?
IMG_0837.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man skruvar underifrån, alltså inne i skåpen uppmot taket.
 
Det är ju ett alternativ ja. Hmm mycket skruvar överallt, men det är väl så det får bli antar jag :)
 
Ett alternativ är väl att inte skruva alls utan att göra så det mer eller mindre blir "lådor utan botten" som man skjuter på plats? De behöver ju egentligen inte ha nån baksida heller. Mät upp täckskivorna och montera sen halvmeterlånga bitar i rät vinkel mot baksidan (med t.ex. vinkeljärn) som stöd.
 
Jag limmade klossar ovanpå, limmade sedan täckskivan mot dessa.
 
Trevligt med alternativ här... Får se om det kommer in fler :)
 
Jag använde magnetlås på baksidan för att hålla mina täckskivor på plats. Tanken med det var för att kunna öppna vid behov, men det har jag å andra sidan aldrig behövt...
 
ZeroX66 skrev:
Det är ju ett alternativ ja. Hmm mycket skruvar överallt, men det är väl så det får bli antar jag :)
Skruvar du med vita försänkta skruvar så kommer du inte att tänka på att de finns där. Visst går de att se om man "letar" men inget som stör tycker jag.
 
Skruva takanslutningarna inifrån gör jag vid alla köksmontage och alla kollegor i branschen gör likadant i 99% av fallen då detta är smidigast om man skulle behöva ta ner dem en dag...
Ofta lägger man ju trafos till spotlight och så där uppe med, men då brukar vi numera göra ett doshål i toppen av skåpet eller skåpen där vägguttag och trafo finns så man enkelt kan byta trafo om den går sönder.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Normalt så följer ju täckskivor med till IKEAS kök som inte är i trä. Har bytt mina på sidorna till äkta trä och skall försöka även med ovan oxå. Mer att skruva i oxå.
Får ta en funderare på vad jag vill göra, men nu har jag lite idér ivf :)
 
...varför inte bara skjuta lite med en dycketpicka - träbitarna lärinte blåsa bort och det blir nästan osynligt i skåpet.
 
MathiasS skrev:
...varför inte bara skjuta lite med en dycketpicka - träbitarna lärinte blåsa bort och det blir nästan osynligt i skåpet.
Nackdelen är ju om man skulle behöva plocka ner takanslutningarna... ;)
Dessutom är det ibland ett gigantiskt jobb att få till snygga takanslutningar med vågiga sneda tak och då är det inte kul att sätta dit dyckertpickan och skjuta fast dem, för att se hur dyckerten smiter iväg snett utåt på framsidan vilket kan hända om man har otur. ;)
 
Ok.

Jag tror att bästa lösningen är att göra som jag gjort. Beställa materialet. Lägga det ovanpå skåpet där det inte syns. Låta det ligga där.

Har funkat klockrent i tio år nu.
 
  • Gilla
Briljanten och 7 till
  • Laddar…
Jag fick inte ens ordnat fram materialet när jag byggde första köket i mitt hus 2002 men nu när jag bytade köket i somras så gjorde jag klart det direkt och det känns skönt :p
 
bred taklist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.