Hej.

Jag undrar om det finns proppar som är så smarta att man kan styra dem från app eller liknande för av och påslag?

Tex så har jag en lagård som jag skulle vilja bryta strömmen för varje kväll jag lägger mig, har inget som behöver konstant ström där inne. Och att göra turen upp till vinden där proppskåpet är tycker jag är för knöligt....
Har ni nån idé?

Mvh//Ola
 
O OlaLindström skrev:
Hej.

Jag undrar om det finns proppar som är så smarta att man kan styra dem från app eller liknande för av och påslag?

Tex så har jag en lagård som jag skulle vilja bryta strömmen för varje kväll jag lägger mig, har inget som behöver konstant ström där inne. Och att göra turen upp till vinden där proppskåpet är tycker jag är för knöligt....
Har ni nån idé?

Mvh//Ola
Det finns ju andra saker än proppar att använda då. Förslagsivs en fjärrstyrd strömställare med DIN format i proppskåpet ?

https://yoyomotion.com/produkt/yoyo...GSM DIN Switch är,saknar Wi-Fi eller internet.
 
Annars kan man ju styra en kontaktor med något hemautomatiseringssystem.
 
Det ser ju ut så här på vinden och jag tänkte att om man kunde sätta in en smart propp så kunde man slå av och på hela lagårn som ligger på en av propparna

Elcentral med säkringar, elmätare och huvudbrytare på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O OlaLindström skrev:
Det ser ju ut så här på vinden och jag tänkte att om man kunde sätta in en smart propp så kunde man slå av och på hela lagårn som ligger på en av propparna

[bild]
A är alla element, B är alla andra förbrukare och lagårn är längst ner till vänster, C är huvudsäkringarna
 
Hej. Men tempiro är ju ett hyresavtal på......annars så var det ju som jag ville ha det....
 
E etompau skrev:
[länk]
Jag undrar om denna är laglig då den skulle gå att ställa för högt av en amatör som inte har koll på ledningarnas dimension och längd.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag undrar om denna är laglig då den skulle gå att ställa för högt av en amatör som inte har koll på ledningarnas dimension och längd.
Det sitter en vanlig säkring i den större propphuven, som innehåller radio och brytare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det sitter en vanlig säkring i den större propphuven, som innehåller radio och brytare.
Jag ifrågasätter lösningen ändå, man får ju samma problem igen om det inte är en elektriker som satt in en bottenkontakt i propphuven...

Edit: nu fattar jag, säkringen går in i ordinarie bottenkontakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag blev lurad av bilder på produkten som jag såg på nätet, de hade uppenbarligen inte en vanlig "svensk" säkring i sig. Det såg mer ut som en av mina gamla elektrikerkollegors svarvade metallsäkring som han använde för felsökning av kortslutningar...
 
O OlaLindström skrev:
Hej. Men tempiro är ju ett hyresavtal på......annars så var det ju som jag ville ha det....
Du kan styra säkringen från ett eget system.

Q: Kan jag använda Tempiros Smarta Säkringar i andra Smarta Hem-system?

A: Om du vill kan du enbart köpa Tempiros Smarta Säkringar och använda i ditt befintliga Smarta Hem-system. Våra enheter använder Zigbee HA 1.2 radioprotokoll och ska dyka upp som en Smart Plug i ditt system.
 
Det går säkert att montera en brytare på lämpligt ställe för ladugården. Man brukar inte använda säkringar för funktionsmanövrering.

Ta kontakt med någon elfirma så fixar de det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.