Jag har ett souterränghus med en långsida som går ner under mark. Tyvärr ligger det sand direkt mot betongen, så en ordentlig dränering hade behövts, men eftersom det löper en ganska nybyggd altan längs med hela huset så vill jag inte riva den för att dränera. Hela utrymmet under altanen är fyllt med sand.

Det är inga större problem med fukt i källaren, men regnar det mycket så känner man av det. Det har till och med runnit in vatten i källaren vid ett tillfälle, men då berodde det på en trasig trädgårdsslang som sprutade vatten mot ytterväggen i flera dagar när vi var bortresta.

Trallen lutar en aning åt fel håll, alltså in mot huset. Den är lagd väldigt tätt, så när den sväller av fukt blir det knappt några springor. Regnvatten rinner då mot huset och sedan ner i sanden närmast husväggen.

Jag funderar på att köpa en rulle åldersbeständig byggfolie, och lägga ut den på sanden under trallen, med svag lutning ut från huset (röd linje i bilden). Min tanke är att det gör sanden närmast huset torrare. Är detta en bra idé?


Enkelritat hus med triangeltak, grundläggning synlig, marken avskuren, skyffel och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bilip
  • Laddar…
Som du beskriver det låter det ju som om det finns flera problem med altanen, så varför inte ändå riva upp och bygga om den, och passa på att lägga ordentlig dränering? Trots allt låter det ju som det bästa.

Byggplasten som du beskriver flyttar kanske ut vattnet — om du får helt tätt mot huset, vill säga — men vad säger att det inte rinner tillbaka sen under den?
 
Eftersom det inte är några större problem med fukt i källaren idag, så vill jag inte lägga över 100 000 kr på att riva altan, dränera, och bygga ny altan.
 
Ett alternativ är att ta bort svennebananaltanen och lägga ner marksten med lutning från huset med en enklare dränering som fångar upp dagvatten och leder bort det från huset. Du slipper en del av problemet.
 
Ett annat alternativ kan vara att höja altanen nån cm närmast huset, med domkraft och pallbrickor bör det vara görbart.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Rikta altanen är ingen dum idé, men det är nog rätt mycket jobbigare än att plasta. Det är stolpskor nedgjutna i betong och skruvade i reglar, så det är nog inte så enkelt att bara höja lite.

Jag förstår att lösningen med att plasta marken är okonventionell, men den är relativt enkel, då det går att krypa under större delen av trallen om man inte har för mycket klaustrofobi. Jag funderar mest på om det kan orsaka några andra problem som jag inte tänker på.
 
Ok, för all del. Men då skulle jag se till att använda byggplasten till att verkligen leda undan vattnet dit du vill ha den. Någonstans ska ju vattnet ta vägen, och ju mer du leder vattnet, desto större mängder blir det ju just där dit det leds.

Om du på något sätt t ex kan få kontakt med befintlig dränering (t ex ett rör rakt ner som ansluter till den, och inte läcker i skarven), så är det ju bara att lägga plasten och kanske t o m några hängrännor på marken eller rör under den, med lämpligt fall, så att vattnet leds dit.

Finns det någon helt annan plats dit du kan leda vattnet, med plast, rännor, rör mm? T ex någon blomsterrabatt? (Jag har ett stuprör som jag placerat medvetet så att det vattnar en rabatt nära huset, och det är ganska populärt bland blommorna som växer där.)

Men se också till att få det vattentätt mot huset, så att inte vattnet börjar rinna ner där. Går inte det så vik upp kanten på plasten och fäst den så den inte faller ner — t ex genom att nita fast den mot en tryckimpregnerad bräda på högkant — så att vattnet bara rinner åt rätt håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.