För första gången har jag sett en brytarserie som kombinerar stilren design och hög funktionalitet. Jung har en serie som heter "Flat Design". Om man vill ha ett "smart hus" med denna design är man hänvisad till KNX-systemet. Standardiserat och stort, men vad jag förstår väldigt kostsamt och bökigt att kunna programmera själv om man ska ge sig på KNX. Jag tror väl inte att jag kommer sitta och programmera om systemet så ofta men att inte ha möjligheten utan att köpa en dyr och svårbegriplig programvara lockar mig inte. Jag vill ändå ha möjligheten till att bygga egna scenarior och funktioner utan fackmans hjälp eller utbildning i programmering. Jag gillar vad jag hört om ELKOs system men klarar inte av deras design. Bticino har också ett bra och prisvärt system (som jag förstått men designen är inte heller i mitt tycke. De har dock också kommit med en ny designserie som heter Axolute och är ett steg i rätt riktning, men jag kan inte släppa kompromisslösheten i Flat Design. Smaken är ju som baken men detta stör mig så mycket att jag inte vet hur jag ska göra nu.

Finns det någon möjlighet kombinera ELKOs system med Jungs brytare till exempel? Är man alltid hänvisad till varje systems brytarserier för att få det att fungera? Det jag undrar är om alla smarta hem-system är renodlade bus-system där brytarna måste "prata intelligent" med centralens aktuatorer, eller finns det system där brytaren bara är "dum" (öppen/sluten-återfjädrande) och logiken och programmeringen av vad varje impuls ska innebära ligger centralt (så att man kan välja system och brytare oberoende av varandra?

Är det någon som kan ge mig tips på alternativ eller andra uppslag? Har svårt att hitta bra hemsidor där man får svar på detta...

(Med smart-hus menar jag att jag vill kunna programmera ljusscenarior, styra värmen, larmet, ljudanläggning. Detta vill jag kunna göra momentant, men även lägga in att saker ska ske vid vissa givna villkor som styrs av parametrar så som tidpunkt, ljus, väder och vind, larmutlösning, rörelser, ljud....m.m...)
 
  • fd_alu_4fach_mk_mood.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081202-bticino2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bticino_nighter_whice.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4-albrecht-jung.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla produkter och varumärken som är KNX-stämplade kan du blanda i samma system. Tyvärr är ELKO Living System ett helt eget system som inte vill ha med de andra att göra, så det funkar nog inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.