Hej

Jag ska bygga ut och renovera vårat gamla hus. All el kommer att bytas ut. jag är lite sugen på ett smart el-system, typ KNX ? Vad bör jag täna på när jag planera elen och drar alla rör, för att det ska bli enkelt att komplettera med ett smart system när det finns ekonomi. Dra massa extra rör kan jag tänka mig, men hur?

Tack!
 
Det beror lite på vilket system du väljer, så det finns inget standardsvar att ge som sådant. Men om du har valt KNX räcker det till stora grader med att lägga all el (eller iallafall den du senare vill kunna styra) i ett stjärnnät från centralen och en (eller flera) extra slinga för busledningen till alla tryckknappar/sensorer.

Jag har precis gjort detta själv i ett hus från ~1920 och drog 20/25mm rör från centralen till takdosor i varje rum som där delas upp till diverse belysningspunkter och vägguttag, alla med egen fasledning så de kan styras separat. Utöver detta har jag dragit 16mm rör från centralen i fyra slingor runt huset för bussignalen där det sitter diverse tryckknappar, rörelsesensorer, rökvarnare, motorer för styrning av värme/gardiner etc. Det finns även en egen slinga för alla fönster/dörrar med framdragen 0-10V styrsignal (en egen till varje rum) så fönsterbelysningen kan styras av/på/dimmas i alla rum samtidigt eller rum för rum.

Problemet du kommer stöta på är i samband med bus slingan vill jag tro då du har två val - antingen lägger du rör/flex mellan varje nuvarande tryckknapp (samtidigt som du har de vanliga rören för tändtråd till belysning/VU) eller så lägger du en extra slinga med egna dosor för framtida bruk. Oavsett kommer du, när det med tiden blir ett smart system att ha en hel massa oanvända dosor/rör i alla väggar. Rören spelar väl mindre roll, men att ha förtielva gamla tryckknappsdosor med täcklock (oavsett hur snygga locken är) kommer bli både fult och irriterande.

Har du möjlighet vore det bättre att starta "smart" med en gång, f.ex. med ett "minimalistiskt" KNX system för 10-15' kronor. Dvs. nog aktorer för att styra det som är viktigast i dagsläget (kanske bara belysning av/på), några få tryckknappar/sensorer och grundläggande enheter så som IP interface, strömförsyning osv. Då drar du likväl allt av rör/kabel nu så kan du enkelt komplettera med dimaktorer, av/på för vägguttag, energimätare (detta har jag inbyggt i mina aktorer dock), sensorer för rörelse/vatten/gas/rök och värmestyrning senare - bara genom att koppla om ledningarna i centralen och programmera om systemet. Då slipper du allt av extra dosor i huset, samt du kan låta bli att ta hål för de tryckknappar/sensorer du i dagsläget inte har köpt/installerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.