Status
Tråden går ej att kommentera.
I början av oktober 2014 påbörjades planeringen av el, nätverk och annat kablage till kommande hus och garage bygge.
17102014-elritning.jpg
Mer information, bilder och ritningar går att hitta på original bloggens sida här.

Med hjälp av Telldus går det relativt enkelt att skapa upp en lösning för hela hemmet och tanken är att automatisera och skapa ett SmartHem med hjälp av trådlösa sändare för eluttag och strömbrytare ihopkopplade med temperatursensorer, skymningsrelän och rörelsedetektorer baserade på TellStick Net som skickar och tar emot signaler på 433.92 MHz för att slå av/på el i trådlösa brytare som är kopplade till övrig hemelektronik som lampor, värme osv.

img_products_tellstick_net.jpg

Med hjälp av programvaran HomeAutomation kommer jag sedan skapa ett grafiskt interface utifrån planritningar som jag sedan kan styra samtliga Telldus enheter trådlöst vart jag än befinns mig med hjälp av dator, surfplattor eller smartphone.

600x411-2.jpg

HomeAutomation är ett webbinterface för TellStick som håller koll på dina tellstick enheter. Med HomeAutomation kan du tillexempel skapa scheman, kontrollera enheter manuellt eller hålla koll på temperaturer. Scheman kan vara tidsstyrda, sol upp/nedgång styrda, temperatur styrda. Data för sol upp/nedgång och temperaturer kan antingen hämtas via skymningsrelän, sensorer eller via förprogrammerade värden.
 
Jag har insett att man kan "automatisera" allt in absurdum.
Men jag har inte förstått varför.

Någon som kan förklara?

Är Robert Jansz säljare av dessa mojänger, så detta helt enkelt bara är reklam?
 
Hehe, jag är ingen säljare. Dock en glad amatör som gillar tekniska prylar 😉
 
Hehe på dig du!

Jag vet att detta kan tas illa upp här, men ditt inlägg här är ju fullt av superlativer, så det andas textreklam i alla fall i mina luttrade öron.

På bilden du visar ligger det en tumstock som är en reklamprodukt från Svensk Fastighetsförmedling, och linjalen (liksom ritningen) är märkt a-hus.

Kom igen nu, hur insyltad i branschen är du egentligen?

Av det du skriver finns det alltså inget negativt med dessa manicker som du gör reklam för? Varför behöver vi dem över huvud taget?

Jag är ledsen om detta låter negativt, men jag känner att det behövs en motvikt till allt "smart" och fjärrkontrollerat.
Särskilt som jag själv hittills inte har sett något behov av sådant.

Ett hem skall i mina ögon så mycket som möjligt vara fritt från high-tech.
 
Jadu, vet inte riktigt vart jag ska börja för att övertyga dig att jag inte är någon avlönad säljare alt. insyltad i branschen. Anledningen till att det står hustillverkarens namn på ritningarna/linjal är som du förhoppningsvis listat ut tillverkaren av huset jag köpt och håller på att bygga. Därav det naturliga att företagetsnamn kom med när jag fotade. Enda jag kommersiella produkten jag förespråkade var telldus, vilket i sin tur bygger på en standard som flera olika tillverkare säljer produkter för.

Tanken är inte att sälja in något speciellt fabrikat av "smarta hem" lösningar, bara dela med mig av mitt bygge med text och bilder och förhoppningsvis få lite feedback, vilket jag också fått och det känns bra. Har du tid kan du följa bygget här om du är intresserad. qubar.se/tag/house/

Om du behöver få förklarat fördelar med att automatisera ditt boende finns det gott om artiklar om det på byggahus. Här har du annars tips på en läsvärd artikel om en familjs smarta hem lösning

Det finns alltid för och nackdelar och jag är väl medveten om att det finns personer som vill ha sitt hem så teknikfritt som möjligt. Tyvärr är min tanke med detta bygge raka motsatsen.
 
OK, jag inser (efter att ha tittat igenom din blogg) att du helt enkelt bara är helt såld på teknik och prylar.
Det var lite som att läsa Neuromancer på nytt

Lycka till med ditt automatiserade liv!

//KoW
 
Annars verkar Robert leva på att göra varianter av wordpressidor till rätt imponerande stora kunder ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.